Hoitajien kokemuksia vuorovaikutuksesta monikulttuuristen perheiden kanssa
Tenhunen, Jenna; Saarivaara, Tuuli (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tenhunen, Jenna
Saarivaara, Tuuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117730
Tiivistelmä
Maahanmuutto Suomeen on lisääntynyt voimakkaasti viime vuosien aikana. Kasvava maahanmuutto lisää terveydenhuollon ammattilaisten monikulttuurisen osaamisen vaatimuksia. Hoitohenkilökunnan vuorovaikutustaidot ovat merkittävässä osassa, jotta tasa-arvoista hoitotyötä voidaan toteuttaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata lastenosastolla ja vastasyntyneiden osastolla työskentelevien lastenhoitajien ja sairaanhoitajien kokemuksia vuorovaikutuksesta monikulttuuristen perheiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kyselyn avulla tietoa vuorovaikutukseen liittyvistä tekijöistä hoitajien ja monikulttuuristen perheiden välillä.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat lastenosaston ja vastasyntyneiden osaston hoitajat. Aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 12 hoitajaa. Opinnäytetyön tulokset analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksista selvisi hoitajien kohtaavan työssään paljon eri kulttuuritaustan omaavia perheitä. Kohtaamiset herättivät hoitajissa monenlaisia tunteita. Yhteisen kielen puute aiheutti eniten haasteita vuorovaikutuksen onnistumiselle. Sanaton viestintä koettiin merkittäväksi kommunikointikeinoksi yhteisen ymmärryksen saamisessa. Avoimella asenteella ja kiinnostuksella eri kulttuureista tulevia kohtaan voi luoda hyvän pohjan luottamukselliselle hoitosuhteelle. Tuloksista nousi esiin hoitajien tarve lisäkoulutukseen monikulttuurisuudesta. Johtopäätöksenä on, että sairaanhoitajan koulutuksessa tulisi huomioida entistä enemmän monikulttuurisen hoitotyön osaaminen. Tulosten avulla voidaan kehittää monikulttuurista hoitotyötä ja luoda uusia keinoja vuorovaikutuksen tukemiseen.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat lastenosaston ja vastasyntyneiden osaston hoitajat. Aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 12 hoitajaa. Opinnäytetyön tulokset analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksista selvisi hoitajien kohtaavan työssään paljon eri kulttuuritaustan omaavia perheitä. Kohtaamiset herättivät hoitajissa monenlaisia tunteita. Yhteisen kielen puute aiheutti eniten haasteita vuorovaikutuksen onnistumiselle. Sanaton viestintä koettiin merkittäväksi kommunikointikeinoksi yhteisen ymmärryksen saamisessa. Avoimella asenteella ja kiinnostuksella eri kulttuureista tulevia kohtaan voi luoda hyvän pohjan luottamukselliselle hoitosuhteelle. Tuloksista nousi esiin hoitajien tarve lisäkoulutukseen monikulttuurisuudesta. Johtopäätöksenä on, että sairaanhoitajan koulutuksessa tulisi huomioida entistä enemmän monikulttuurisen hoitotyön osaaminen. Tulosten avulla voidaan kehittää monikulttuurista hoitotyötä ja luoda uusia keinoja vuorovaikutuksen tukemiseen.