Palveluohjauksen oikea-aikaisuus mielenterveyskuntoutuksessa : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kokkonen, Tiina; Lehikoinen, Susanna (2018)
Kokkonen, Tiina
Lehikoinen, Susanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117718
Tiivistelmä
Mielenterveyskuntoutujat tarvitsevat usein monia erilaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita hoidosta kuntoutukseen. Palvelun tarve ylittää usein kuntoutusta järjestävien organisaatioiden rajoja, jolloin palveluiden yhteensovittaminen on haastavaa. Palveluiden yhteensovittaminen voidaan nähdä yhtenä palveluohjauksen tärkeimmistä tehtävistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palveluohjauksen oikea-aikaisuutta mielenterveyskuntoutuksessa. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin määrittämään risteyskohta, jossa kuntoutuja ja palveluohjaus kohtaavat.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku toteutettiin käyttäen tietokantoja Cinahl (Ebsco), Medic, Julkari, Janet sekä Keskikirjastojen tiedonhakua. Lisäksi aineistoa täydennettiin manuaalisella haulla. Katsaukseen valikoitui yhteensä kahdeksan julkaisua vuosilta 2000-2017. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla, jossa aineisto lajiteltiin teemoittain ja niistä etsittiin yhtenäisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Palveluohjauksen todettiin olevan oikea-aikaista silloin, kun asiakas kokee siihen tarvetta tai joku muu henkilö tekee havainnon palveluohjauksen tarpeellisuudesta asiakkaalle. Palveluohjauksen oikea-aikaisen saatavuuden ja tarpeen kohtaaminen näyttäisi edistävän kuntoutusprosessia. Palveluohjauksen keinoin voidaan varmistaa, että asiakas on tietoinen tarjolla olevista kuntoutuspalveluista ja hänet ohjataan oikeiden palveluiden pariin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palveluohjauksen oikea-aikaisuutta mielenterveyskuntoutuksessa. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin määrittämään risteyskohta, jossa kuntoutuja ja palveluohjaus kohtaavat.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuushaku toteutettiin käyttäen tietokantoja Cinahl (Ebsco), Medic, Julkari, Janet sekä Keskikirjastojen tiedonhakua. Lisäksi aineistoa täydennettiin manuaalisella haulla. Katsaukseen valikoitui yhteensä kahdeksan julkaisua vuosilta 2000-2017. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä teemoittelulla, jossa aineisto lajiteltiin teemoittain ja niistä etsittiin yhtenäisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Palveluohjauksen todettiin olevan oikea-aikaista silloin, kun asiakas kokee siihen tarvetta tai joku muu henkilö tekee havainnon palveluohjauksen tarpeellisuudesta asiakkaalle. Palveluohjauksen oikea-aikaisen saatavuuden ja tarpeen kohtaaminen näyttäisi edistävän kuntoutusprosessia. Palveluohjauksen keinoin voidaan varmistaa, että asiakas on tietoinen tarjolla olevista kuntoutuspalveluista ja hänet ohjataan oikeiden palveluiden pariin.