Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma ohjelmistoyritys PLM-Zonelle
Ahola, Sani (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ahola, Sani
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia toimeksiantoyrityksen nykyisiä markkinointikeinoja haastattelun avulla ja luoda sen pohjalta uusi digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Toimeksiantoyritys PLM-Zone on nopeasti kasvava ohjelmisto- ja ohjelmistopalveluyritys. PLM-Zonen asiakkaat koostuvat enimmäkseen suurista kotimaisista sekä ulkomaisista yri-tyksistä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja haastattelun avulla kerätystä tiedosta toimeksian-toyrityksestä. Teoriaosuudessa tarkastellaan digitaalisuuden vaikutuksia markkinointivies-tintään ja yleisempiä digitaalisen markkinointiviestinnän muotoja sekä mitä markkinointi-viestinnän suunnittelu pitää sisällään. Opinnäytetyön loppuosassa tarkastellaan digitaali-sen markkinointiviestintäsuunnitelman tekoa yritykselle ja käydään läpi haastattelun avulla kerättyä tietoa toimeksiantoyrityksestä sekä analysoidaan niitä.
Haastattelun avulla on kartoitettu muun muassa toimeksiantoyrityksen nykyiset markki-nointikeinot, kilpailijat ja kilpailutilanne, nykytilanne markkinoilla sekä kohderyhmät. Kerät-tyjen tietojen avulla on lähdetty tarkastelemaan digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitel-man tekoa yritykselle. Toimeksiantoyritykselle on luotu nykytila-analyysi, jossa analysoi-daan yrityksen sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä sekä niiden vaikutuksia.
Yrityksestä kerättyjen tietojen avulla esille nousi muutamia toimintaehdotuksia joiden avulla yrityksen markkinointitoimenpiteitä voisi parantaa. Yhtenä toimintaehdotuksena on markki-noinnin vuosikellon rakentaminen, josta loin mallin yritykselle, joka tulee erillisinä liitteenä opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja haastattelun avulla kerätystä tiedosta toimeksian-toyrityksestä. Teoriaosuudessa tarkastellaan digitaalisuuden vaikutuksia markkinointivies-tintään ja yleisempiä digitaalisen markkinointiviestinnän muotoja sekä mitä markkinointi-viestinnän suunnittelu pitää sisällään. Opinnäytetyön loppuosassa tarkastellaan digitaali-sen markkinointiviestintäsuunnitelman tekoa yritykselle ja käydään läpi haastattelun avulla kerättyä tietoa toimeksiantoyrityksestä sekä analysoidaan niitä.
Haastattelun avulla on kartoitettu muun muassa toimeksiantoyrityksen nykyiset markki-nointikeinot, kilpailijat ja kilpailutilanne, nykytilanne markkinoilla sekä kohderyhmät. Kerät-tyjen tietojen avulla on lähdetty tarkastelemaan digitaalisen markkinointiviestintäsuunnitel-man tekoa yritykselle. Toimeksiantoyritykselle on luotu nykytila-analyysi, jossa analysoi-daan yrityksen sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä sekä niiden vaikutuksia.
Yrityksestä kerättyjen tietojen avulla esille nousi muutamia toimintaehdotuksia joiden avulla yrityksen markkinointitoimenpiteitä voisi parantaa. Yhtenä toimintaehdotuksena on markki-noinnin vuosikellon rakentaminen, josta loin mallin yritykselle, joka tulee erillisinä liitteenä opinnäytetyöhön.