Lasten ja vanhempien osallisuuden lisääminen yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Tuupainen, Johanna (2018)
Tuupainen, Johanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087196
Tiivistelmä
Tarve tälle opinnäytetyölle syntyi viime aikojen mittavista muutoksista varhaiskasvatuksen kentällä ja halusta vastata niihin parhaalla mahdollisella tavalla. Muutokset liittyvät olennaisesti näkemyksiin lapsuudesta, oppimisesta ja siitä, kuinka lasten tulisi voida vaikuttaa omaan elämäänsä liittyviin asioihin. Osallisuus on keskeinen sisältö näitä muutoksia. Sen syvin olemus ja toteuttaminen arkipäivän varhaiskasvatustyössä on noussut keskusteluihin sekä tutkimusten ja kirjallisuuden aiheiksi.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistoimintana pienessä yksityisessä päiväkodissa. Kehittämistä toteutettiin osana arkipäivän työtä. Kehittämisen pohjaksi hankittiin tietoa pääosin laadullisia menetelmiä käyttäen haastatteluin, kyselyin ja keskusteluin päiväkodin arjessa. Kehittämistyön tarkoituksena oli edistää osallisuutta lisääviä ja parantavia työ- ja toimintatapoja kaikkien toimijoiden näkökulmasta. Kehittämisprosessin toimijoita olivat päiväkodin lapset, lasten vanhemmat ja päiväkodin työntekijät.
Kehittämisprosessin alussa tehdyt kartoitukset osoittivat, että parantamista osallisuuden kokonaisvaltaisessa toteutumisessa oli sekä lasten että vanhempien suhteen. Tulosten perusteella vanhempien osallisuutta vahvistettiin ensisijaisesti panostamalla päiväkodin arjen näkyväksi tekemiseen. Kehittämistyö havainnollisti, kuinka vahvasti lasten osallisuuden toteutuminen on sitoutunut aikuisten toimintaan. Lasten osallisuutta vahvistettiinkin oman projektin lisäksi pyrkimällä muutokseen aikuisten ajattelussa tietoa lisäämällä sekä kehittämällä työ- ja toimintatapoja.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistoimintana pienessä yksityisessä päiväkodissa. Kehittämistä toteutettiin osana arkipäivän työtä. Kehittämisen pohjaksi hankittiin tietoa pääosin laadullisia menetelmiä käyttäen haastatteluin, kyselyin ja keskusteluin päiväkodin arjessa. Kehittämistyön tarkoituksena oli edistää osallisuutta lisääviä ja parantavia työ- ja toimintatapoja kaikkien toimijoiden näkökulmasta. Kehittämisprosessin toimijoita olivat päiväkodin lapset, lasten vanhemmat ja päiväkodin työntekijät.
Kehittämisprosessin alussa tehdyt kartoitukset osoittivat, että parantamista osallisuuden kokonaisvaltaisessa toteutumisessa oli sekä lasten että vanhempien suhteen. Tulosten perusteella vanhempien osallisuutta vahvistettiin ensisijaisesti panostamalla päiväkodin arjen näkyväksi tekemiseen. Kehittämistyö havainnollisti, kuinka vahvasti lasten osallisuuden toteutuminen on sitoutunut aikuisten toimintaan. Lasten osallisuutta vahvistettiinkin oman projektin lisäksi pyrkimällä muutokseen aikuisten ajattelussa tietoa lisäämällä sekä kehittämällä työ- ja toimintatapoja.