Pelimusiikin säveltämisen tutkiminen oman sävellysprosessin kautta
Tiljander, Maija (2018)
Tiljander, Maija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087174
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään pelimusiikin säveltämistä tekijän oman sävellysprosessin kautta. Työn tarkoituksena oli syventyä tekijän henkilökohtaiseen pelimusiikin sävellysprosessiin ja sen pohjalta syntyviin havaintoihin. Tekijän tavoitteena oli selvittää itselleen hyödyllisiä pelimusiikin sävellyskeinoja sekä pohtia, millä keinoilla sävellyksissä on päästy haluttuun lopputulokseen.
Kirjallisessa osassa perehdytään pelimusiikin rooliin ja säveltämiseen sekä siinä käytettyihin tekniikoihin. Taiteellisessa osassa käydään läpi ja analysoidaan kirjoittajan omaa sävellysprosessia ja siihen liittyviä ratkaisuja. Kohteena on kahta peliä varten tehdyt kolme sävellystä.
Opinnäytetyön tuloksena todetaan visuaalisten materiaalien hyöty sävellysprosessin aikana. Myös erilaiset lähestymistavat säveltämiseen osoittautuivat kannattaviksi. Opinnäytetyötä voisi tulevaisuudessa laajentaa suuremmaksi pelimusiikin säveltämistä koskevaksi tutkimukseksi.
Kirjallisessa osassa perehdytään pelimusiikin rooliin ja säveltämiseen sekä siinä käytettyihin tekniikoihin. Taiteellisessa osassa käydään läpi ja analysoidaan kirjoittajan omaa sävellysprosessia ja siihen liittyviä ratkaisuja. Kohteena on kahta peliä varten tehdyt kolme sävellystä.
Opinnäytetyön tuloksena todetaan visuaalisten materiaalien hyöty sävellysprosessin aikana. Myös erilaiset lähestymistavat säveltämiseen osoittautuivat kannattaviksi. Opinnäytetyötä voisi tulevaisuudessa laajentaa suuremmaksi pelimusiikin säveltämistä koskevaksi tutkimukseksi.