Kuinka saada vuosi ulos bussista? : Nuoren tuen tarve kansainvälisissä Erasmus+ -aktiviteeteissa
Hartikainen, Päivi (2018)
Hartikainen, Päivi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää millaista tukea Erasmus+ Youth in Action-ohjelman nuorisovaihtoihin ja vapaaehtoistyöhön osallistuvat nuoret tarvitsevat nuorisokeskukselta. Toisena tavoitteena oli tuottaa hankitun aineiston pohjalta visuaalista materiaalia nuorisokeskuksen markkinoinnin tueksi sosiaalisessa mediassa tilaajan toiveen mukaisesti. Työn tilaajana oli Nuorisokeskus Marttinen, ja selvitystyö tukee keskuksen kansainvälisen nuorisotyön kokonaisvaltaista kehittämistä. Työn taustalla on tekijän oma kansainvälinen kokemus ja kiinnostus aiheeseen liittyvän tietämyksen syventämiseen ja verkostojen luomiseen. Työssä tarkasteltiin Suomen nuorisokeskusverkoston toimintakenttää, osallisuutta, Erasmus+ -ohjelmaa sekä siinä tapahtuvaa oppimista ja sen kehämäisyyttä Kolbin teorian näkökulmasta.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä toiminnallisia työpajoja hyödyntämällä. Haastatteluihin osallistui kahdeksan nuorta, joilla oli kokemusta nuorisovaihdoista ja / tai vapaaehtoistöistä. Kahdella paikkakunnalla pidettyihin työpajoihin osallistui yhteensä kahdeksan nuorta. Haastatteluiden ja työpajojen pohjalta syntynyttä aineistoa analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Aineistosta esiinnousseiden teemojen ja vastausten pohjalta syntyi vinkkilista niistä tukitoimista, joita nuorisokeskuksen tulee ottaa huomioon lähettäessään nuoria nuorisovaihtoihin ja vapaaehtoistyöhön. Vastauksissa painottui erityisesti kokemuksen jälkeinen tuen tarve, ohjatusti tapahtuvan reflektoinnin merkitys sekä tapaaminen nuorten kanssa, joilla oli vastaavanlainen kokemus. Aineisto osoittaa, että nuori oppii lukuisia henkilökohtaiseen kasvuun liittyviä asioita kokemuksen aikana. Nuorisovaihtoihin ja vapaaehtoistyöhön osallistuneilla nuorilla on selkeä tarve ja halu tulla kuulluksi, sekä kertoa kokemuksestaan muille. Lisäksi aineiston pohjalta syntyi visuaalista materiaalia yhteistyössä Suomen Nuorisokeskukset Ry:n sekä aktiivisen nuoren kanssa.
Työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistoa kerättiin puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä toiminnallisia työpajoja hyödyntämällä. Haastatteluihin osallistui kahdeksan nuorta, joilla oli kokemusta nuorisovaihdoista ja / tai vapaaehtoistöistä. Kahdella paikkakunnalla pidettyihin työpajoihin osallistui yhteensä kahdeksan nuorta. Haastatteluiden ja työpajojen pohjalta syntynyttä aineistoa analysoitiin sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Aineistosta esiinnousseiden teemojen ja vastausten pohjalta syntyi vinkkilista niistä tukitoimista, joita nuorisokeskuksen tulee ottaa huomioon lähettäessään nuoria nuorisovaihtoihin ja vapaaehtoistyöhön. Vastauksissa painottui erityisesti kokemuksen jälkeinen tuen tarve, ohjatusti tapahtuvan reflektoinnin merkitys sekä tapaaminen nuorten kanssa, joilla oli vastaavanlainen kokemus. Aineisto osoittaa, että nuori oppii lukuisia henkilökohtaiseen kasvuun liittyviä asioita kokemuksen aikana. Nuorisovaihtoihin ja vapaaehtoistyöhön osallistuneilla nuorilla on selkeä tarve ja halu tulla kuulluksi, sekä kertoa kokemuksestaan muille. Lisäksi aineiston pohjalta syntyi visuaalista materiaalia yhteistyössä Suomen Nuorisokeskukset Ry:n sekä aktiivisen nuoren kanssa.