Yksityisen palveluntuottajan kotihoidon kokonaisvaltainen kehittäminen
Mäki, Liisa (2018)
Mäki, Liisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036330
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön aihe liittyy yksityisen palveluntuottajan kotihoidon kehittämiseen ajankohtana, kun suomalainen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistus on tulossa. Kotihoito on toimintaa, jossa kotisairaanhoito ja kotipalvelujen toiminnot on yhdistetty yhteiseksi palvelumuodoksi.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli arvioida yksityisen palveluntuottajan kotihoidon nykytilanne ja kartoittaa siinä olevia kehittämiskohteita työntekijöiden ja johdon näkökulmasta. Kehittämisen tavoitteena on tuottaa laadukasta kotihoitoa tilanteeseen, kun asiakas voi valita kotihoidon palveluntuottajan.
Kehittämistyön lähestymistapa oli laadullinen. Se toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tapaan ja siinä oli piirteitä toimintatutkimuksesta. Aineistona ovat olleet kotihoitoon palaverien muistiot (n=13), SWOT-analyysin (n=8) ja oppimiskahvilan tuotokset (n=11). Oppimiskahvilassa osallistujat valitsivat kehitettävät kohteet teemoista, jotka oli saatu SWOT-analyysistä sisällönanalyysillä. Kehittämiskohteiden käytännön toteutus perustui ohjausryhmän ja kehittämisryhmän vuoropuheluun, miten todettuja ongelmia voidaan kehittää.
Kehittämisen kohteiksi nousivat kotihoidon työntekijöiden tehtävänkuvat, lääkinnälliset laitteet ja välineet, työtilat sekä viestintään liittyvät sisällöt. Lisäksi kotihoidon prosessikuvaus päivitettiin nykykäytäntöä vastaavaksi. Myös kotihoidon palvelut tuotteistettiin, mutta jatkossa kehittämiseen liittyy niiden markkinoiminen ja kuvaaminen esim. kotisivuilla.
Tuloksena oli monia uudistuksia, jotka selkeyttivät kotihoidon toimintaa. Kotihoidon työntekijöiden käytössä olevat laitteet ja välineet uusittiin. Kotihoidon käytössä olevat työtilat kaksinkertaistuvat. Asiakastietokannan toimivuus parantui ja sen seurauksena viestintä tehostui ja parani myös laadullisesti. Henkilökunnan työtyytyväisyys parani kehittämisen seurauksena.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli arvioida yksityisen palveluntuottajan kotihoidon nykytilanne ja kartoittaa siinä olevia kehittämiskohteita työntekijöiden ja johdon näkökulmasta. Kehittämisen tavoitteena on tuottaa laadukasta kotihoitoa tilanteeseen, kun asiakas voi valita kotihoidon palveluntuottajan.
Kehittämistyön lähestymistapa oli laadullinen. Se toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tapaan ja siinä oli piirteitä toimintatutkimuksesta. Aineistona ovat olleet kotihoitoon palaverien muistiot (n=13), SWOT-analyysin (n=8) ja oppimiskahvilan tuotokset (n=11). Oppimiskahvilassa osallistujat valitsivat kehitettävät kohteet teemoista, jotka oli saatu SWOT-analyysistä sisällönanalyysillä. Kehittämiskohteiden käytännön toteutus perustui ohjausryhmän ja kehittämisryhmän vuoropuheluun, miten todettuja ongelmia voidaan kehittää.
Kehittämisen kohteiksi nousivat kotihoidon työntekijöiden tehtävänkuvat, lääkinnälliset laitteet ja välineet, työtilat sekä viestintään liittyvät sisällöt. Lisäksi kotihoidon prosessikuvaus päivitettiin nykykäytäntöä vastaavaksi. Myös kotihoidon palvelut tuotteistettiin, mutta jatkossa kehittämiseen liittyy niiden markkinoiminen ja kuvaaminen esim. kotisivuilla.
Tuloksena oli monia uudistuksia, jotka selkeyttivät kotihoidon toimintaa. Kotihoidon työntekijöiden käytössä olevat laitteet ja välineet uusittiin. Kotihoidon käytössä olevat työtilat kaksinkertaistuvat. Asiakastietokannan toimivuus parantui ja sen seurauksena viestintä tehostui ja parani myös laadullisesti. Henkilökunnan työtyytyväisyys parani kehittämisen seurauksena.