Motivaation johtaminen myyntityössä
Elg, Oona (2018)
Elg, Oona
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275709
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on määrällinen tutkimus, jonka toimeksiantajana toimii Cubus Suomi Oy. Työssä käsitellään motivaatiota ilmiönä sekä perehdytään keinoihin, joilla motivaatiota voi-daan luoda, ylläpitää ja kehittää. Opinnäytetyön päätavoitteena on saada esimiehille ja yrityk-sen johdolle toimiva kokonaisuus siitä, miten motivaatiota johdetaan ja kuinka Cubuksen työntekijöiden motivaatiota kannattaisi johtaa.
Opinnäytetyön pääongelma on: ”Mitkä tekijät vaikuttavat Cubus Suomi Oy:n myyjien motivaa-tioon?”. Motivaatioon vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen on ensimmäinen ja mahdollisesti oleellisin vaihe motivaation johtamisessa. Tämän lisäksi tarkoitus on selvittää Cubuksen työn-tekijöiden tämän hetkisen motivaation määrä sekä se, kuinka suuri vaikutus palkalla ja palk-kioilla koetaan olevan suorituskykyyn.
Ennen tutkimuksen aloittamista, on hyvä ymmärtää, mitä motivaatio on ja miksi se on tärkeää myyntityössä. Tämän jälkeen selvitetään, miten motivaatiota voidaan luoda ja ylläpitää. Teo-rian toisessa osiossa käsitellään niitä keinoja, joita esimiehen ja yrityksen johdon tulisi ottaa huomioon henkilöstönsä motivaation johtamisessa.
Määrällisessä kyselytutkimuksessa selvitettiin 100 Cubuksen työntekijän motivaatioon vaikut-tavia tekijöitä. Lisäksi selvitettiin, palkan ja palkkioiden vaikutusta sekä nykyinen vallitseva motivaatiotaso. Tutkimus sisälsi mielipideväittämiä, monivalintakysymyksiä ja yhden avoimen kysymyksen.
Opinnäytetyön idea sai alkunsa siitä, kun kirjoittaja on työskennellyt kyseisessä yrityksessä viiden vuoden ajan ja tuntee yrityksen liiketoiminnan hyvin. Cubuksella on käytössään monia henkilöstön motivaatiota stimuloivia keinoja ja heille on tärkeää, että työntekijät viihtyvät ja ovat motivoituneita. Tutkimus tukee tätä suuntausta ja antaa työkaluja ja arvokasta tietoa motivaation johtamisen tueksi.
Opinnäytetyö on toteutettu marraskuun 2017 ja maaliskuun 2018 välillä.
Opinnäytetyön pääongelma on: ”Mitkä tekijät vaikuttavat Cubus Suomi Oy:n myyjien motivaa-tioon?”. Motivaatioon vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen on ensimmäinen ja mahdollisesti oleellisin vaihe motivaation johtamisessa. Tämän lisäksi tarkoitus on selvittää Cubuksen työn-tekijöiden tämän hetkisen motivaation määrä sekä se, kuinka suuri vaikutus palkalla ja palk-kioilla koetaan olevan suorituskykyyn.
Ennen tutkimuksen aloittamista, on hyvä ymmärtää, mitä motivaatio on ja miksi se on tärkeää myyntityössä. Tämän jälkeen selvitetään, miten motivaatiota voidaan luoda ja ylläpitää. Teo-rian toisessa osiossa käsitellään niitä keinoja, joita esimiehen ja yrityksen johdon tulisi ottaa huomioon henkilöstönsä motivaation johtamisessa.
Määrällisessä kyselytutkimuksessa selvitettiin 100 Cubuksen työntekijän motivaatioon vaikut-tavia tekijöitä. Lisäksi selvitettiin, palkan ja palkkioiden vaikutusta sekä nykyinen vallitseva motivaatiotaso. Tutkimus sisälsi mielipideväittämiä, monivalintakysymyksiä ja yhden avoimen kysymyksen.
Opinnäytetyön idea sai alkunsa siitä, kun kirjoittaja on työskennellyt kyseisessä yrityksessä viiden vuoden ajan ja tuntee yrityksen liiketoiminnan hyvin. Cubuksella on käytössään monia henkilöstön motivaatiota stimuloivia keinoja ja heille on tärkeää, että työntekijät viihtyvät ja ovat motivoituneita. Tutkimus tukee tätä suuntausta ja antaa työkaluja ja arvokasta tietoa motivaation johtamisen tueksi.
Opinnäytetyö on toteutettu marraskuun 2017 ja maaliskuun 2018 välillä.