Kuluttajatutkimus kosmetiikan merkityksestä
Markkanen, Annika (2018)
Markkanen, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174837
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomalaisten kuluttajien käsityksiä kosmetiikasta ja mielipiteitä sen vaikutuksesta hyvinvointiin. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä ominaisuuksia kuluttajat arvostavat kosmetiikkatuotteissaan ja minkälaisia tietolähteitä he käyttävät etsiessään tietoa kosmetiikasta. Tavoitteena oli myös verrata suomalaista kosmetiikan kuluttajaa eurooppalaiseen kuluttajaan Cosmetics Europen julkaiseman raportin pohjalta. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Teknokemian Yhdistys ry. Menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen kyselytutkimus, joka suoritettiin verkkokyselynä tammi-helmikuussa 2018 ja siihen vastasi 387 henkilöä. Laadullisten kysymysten vastauksia tutkittiin sisällönanalyysilla ja määrällisten kysymysten vastauksia havainnollistettiin pääasiassa IMB SPSS Statistics 23 -ohjelmalla. Kyselyn otos ei vastannut tarkasti Suomen väestöä, joten sitä ei voida yleistää suoraan koskemaan kaikkia suomalaisia.
Verkkokyselyn tuloksista nähtiin, että suomalaiset ja eurooppalaiset kuluttajat ovat melko samanlaisia. Heille tärkeimpiä kosmetiikkatuotteita arjessa ovat suuhygienia- ja ihonhoitotuotteet ja he arvostavat kosmetiikkatuotteissaan tehokkuutta ja laatua. Molemmissa ryhmissä on yleistä etsiä tietoa kosmetiikasta internetistä ja tuotepakkauksesta. Suurimmalle osalle suomalaisista ja eurooppalaisista kosmetiikkatuotteet ovat tärkeä tekijä itsetunnon rakentamisessa sekä elämänlaadun parantajana. Opinnäytetyön tulosten avulla saatiin ajankohtaista ja yleispiirteistä tietoa suomalaisista kosmetiikan kuluttajista, mitä voidaan hyödyntää kosmetiikka-alan kehittämisessä.
Verkkokyselyn tuloksista nähtiin, että suomalaiset ja eurooppalaiset kuluttajat ovat melko samanlaisia. Heille tärkeimpiä kosmetiikkatuotteita arjessa ovat suuhygienia- ja ihonhoitotuotteet ja he arvostavat kosmetiikkatuotteissaan tehokkuutta ja laatua. Molemmissa ryhmissä on yleistä etsiä tietoa kosmetiikasta internetistä ja tuotepakkauksesta. Suurimmalle osalle suomalaisista ja eurooppalaisista kosmetiikkatuotteet ovat tärkeä tekijä itsetunnon rakentamisessa sekä elämänlaadun parantajana. Opinnäytetyön tulosten avulla saatiin ajankohtaista ja yleispiirteistä tietoa suomalaisista kosmetiikan kuluttajista, mitä voidaan hyödyntää kosmetiikka-alan kehittämisessä.