IKÄÄNTYNEIDEN ASIAKKAIDEN TOIVEITA KOHTAAMISESTA JA VUOROVAIKUTUKSESTA HOITOTYÖSSÄ : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Eronen, Kaisa (2018)
Eronen, Kaisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804164767
Tiivistelmä
Kohtaamis- ja vuorovaikutustaidot ovat hoitoalan ammattilaisen keskeisintä osaamista. Hoitajan ja ikääntyneen asiakkaan välinen hyvä vuorovaikutussuhde edistää ikääntyneen mielenterveyttä ja hyvinvointia. Ikääntyneiden määrän kasvaessa nopeasti hyvä vuorovaikutussuhde on ratkaisevan tärkeä voimavara ikääntyneiden asiakkaiden terveydenhoidossa. Hoitajien koulutuksessa tulee korostaa vuorovaikutuksen merkitystä asiakkaiden hyvinvoinnissa ja terveyttä edistäviä vuorovaikutustaitoja tulee kehittää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia ikääntyneiden asiakkaiden kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyössä tutkimuskysymys oli: Mitä ikääntyneet asiakkaat toivovat kohtaamiselta ja vuorovaikutukselta hoitajan kanssa? Menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa haettiin Cinal-, Medic- ja Arto-tietokannoista sekä suoritettiin manuaalihakua. Aineistoksi valikoitui 11 tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin teema-analyysillä.
Ikääntyneet asiakkaat toivovat omahoitajaa, yksilöllistä kohtaamista ja kiinnostusta ikääntyneiden hoitotyöhön, psyykkisten tarpeiden huomioimista sekä tiedon antamista. Jatkokehittämisideoina on tutkia ikääntyneiden asiakkaiden kokemuksia kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta Siun soten alueella sekä hoitajaopiskelijoiden kokemuksia kohtaamis- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisestä opintojen aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden valmiuksia ikääntyneiden asiakkaiden kohtaamisessa ja vuorovaikutuksessa. Opinnäytetyössä tutkimuskysymys oli: Mitä ikääntyneet asiakkaat toivovat kohtaamiselta ja vuorovaikutukselta hoitajan kanssa? Menetelmänä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistoa haettiin Cinal-, Medic- ja Arto-tietokannoista sekä suoritettiin manuaalihakua. Aineistoksi valikoitui 11 tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin teema-analyysillä.
Ikääntyneet asiakkaat toivovat omahoitajaa, yksilöllistä kohtaamista ja kiinnostusta ikääntyneiden hoitotyöhön, psyykkisten tarpeiden huomioimista sekä tiedon antamista. Jatkokehittämisideoina on tutkia ikääntyneiden asiakkaiden kokemuksia kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta Siun soten alueella sekä hoitajaopiskelijoiden kokemuksia kohtaamis- ja vuorovaikutustaitojen kehittymisestä opintojen aikana.