Sosiaalisen median suunnitelma : Suomenselän Osuuspankki
Iso-Junno, Jenna (2018)
Iso-Junno, Jenna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802272854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802272854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Suomenselän Osuuspankille sosiaalisen median suunnitelma. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan. Toisena tavoitteena oli tutustua sosiaalisen median suunnitelman suunnitteluprosessin eri vaiheisiin. Kolmantena tavoitteena oli analysoida Suomenselän Osuuspankin ja sen lähimpien kilpailijoiden sosiaalisen median käytön nykytilannetta.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median suunnitteluprosessia kokonaisuudessaan. Ensin määritellään sosiaalinen media käsitteenä, minkä jälkeen analysoidaan sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita yrityksille. Työssä perehdytään myös sosiaalisen median käyttöön yrityksen markkinointikeinona, minkä jälkeen tutustutaan tarkemmin sosiaalisen median eri kanaviin. Sosiaaliseen mediaan tutustumisen jälkeen perehdytään vielä sosiaalisen median suunnitteluprosessin eri vaiheisiin.
Opinnäytetyön empiiriseksi osaksi muodostuu teoreettisen osion pohjalta sosiaalisen median suunnitelma Suomenselän Osuuspankille. Suunnitelma on rakennettu vaihe vaiheelta huomioiden kaikki suunnitteluprosessiin kuuluvat vaiheet. Suunnitelmassa on huomioitu myös toimeksiantajan kanta muun muassa sosiaalisen median kohderyhmään ja tavoitteisiin liittyen. Opinnäytetyön empiirisessä osassa lisäksi analysoidaan Suomenselän Osuuspankin sosiaalisen median käytön nykytilannetta sekä tutustutaan lähimpien kilpailijoiden nykytilanteeseen.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sosiaalista mediaa ja sosiaalisen median suunnitteluprosessia kokonaisuudessaan. Ensin määritellään sosiaalinen media käsitteenä, minkä jälkeen analysoidaan sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita yrityksille. Työssä perehdytään myös sosiaalisen median käyttöön yrityksen markkinointikeinona, minkä jälkeen tutustutaan tarkemmin sosiaalisen median eri kanaviin. Sosiaaliseen mediaan tutustumisen jälkeen perehdytään vielä sosiaalisen median suunnitteluprosessin eri vaiheisiin.
Opinnäytetyön empiiriseksi osaksi muodostuu teoreettisen osion pohjalta sosiaalisen median suunnitelma Suomenselän Osuuspankille. Suunnitelma on rakennettu vaihe vaiheelta huomioiden kaikki suunnitteluprosessiin kuuluvat vaiheet. Suunnitelmassa on huomioitu myös toimeksiantajan kanta muun muassa sosiaalisen median kohderyhmään ja tavoitteisiin liittyen. Opinnäytetyön empiirisessä osassa lisäksi analysoidaan Suomenselän Osuuspankin sosiaalisen median käytön nykytilannetta sekä tutustutaan lähimpien kilpailijoiden nykytilanteeseen.