Adobe Connect, sosiaalisen median sovelluksena virtuaalisissa kohtaamisissa
Prohorov, Ilja (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Prohorov, Ilja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092252
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Adobe Connect -sovelluksen soveltuvuus Sometaduuniin –hankkeessa sekä tapahtuman aikataulun ja sisällön eli konseptin, toimivuus. Tavoitteena oli selvittää täyttävätkö sosiaalisen median sovellus ja konsepti niille asetetut tavoitteet ja reunaehdot. Olennaisena oli tuottaa Sometaduuni –hankkeelle tietoa sosiaalisen median sovelluksen toimivuudesta sekä tarjota kehitysehdotuksia.
Tämä opinnäytetyö oli pääsääntöisesti kvalitatiivinen tutkimus, missä oli piirteitä toimintatutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen sekä havainnoinnin avulla. Kyselylomake hyödynsi pääsääntöisesti kvantitatiivista tutkimusta ja sisälsi väittämiä. Kyselylomakkeeseen pyydettiin vastaamaan heti pilottitapahtuman jälkeen kyselynetti.com sivustoa hyödyntäen. Havainnointia suoritti tekijän lisäksi koko paikalla ollut hankehenkilökunta ja heidän muistiinpanoja hyödynnettiin opinnäyteyön tutkimusaineistossa. Osallistujilta kerättiin palaute haastattelun muodossa palautehuoneessa heti pilottitapahtuman jälkeen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ensimmäiseen pilotointiin valittu sosiaalisen median sovellus, Adobe Connect soveltuu hyvin hankeen tarkoituksiin, mutta ohjeet ja tuki, mitkä koskivat teknistä puolta, kaipasi vielä lisää tarkennusta. Aikataulut pitivät hyvin ja ohjelma oli hyvin skaalautuvissa, vaikka joitakin parannusehdotuksia löytyi näihinkin osa-alueisiin.
Olennaisina kehityskohteina olivat ohjeistus osallistujille sekä järjestäjille. Ennen seuraavaa pilottitapahtumaa olisi hyvä järjestää koetapaaminen, jossa testataan yhteydet ja äänien toimivuus. Ongelmatilanteisiin suositellaan kahta tukihenkilöä yhden sijaan, sillä ongelmien ratkominen saattaa viedä yhden tukihenkilön ajan kokonaan.
Tämä opinnäytetyö oli pääsääntöisesti kvalitatiivinen tutkimus, missä oli piirteitä toimintatutkimuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen sekä havainnoinnin avulla. Kyselylomake hyödynsi pääsääntöisesti kvantitatiivista tutkimusta ja sisälsi väittämiä. Kyselylomakkeeseen pyydettiin vastaamaan heti pilottitapahtuman jälkeen kyselynetti.com sivustoa hyödyntäen. Havainnointia suoritti tekijän lisäksi koko paikalla ollut hankehenkilökunta ja heidän muistiinpanoja hyödynnettiin opinnäyteyön tutkimusaineistossa. Osallistujilta kerättiin palaute haastattelun muodossa palautehuoneessa heti pilottitapahtuman jälkeen.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ensimmäiseen pilotointiin valittu sosiaalisen median sovellus, Adobe Connect soveltuu hyvin hankeen tarkoituksiin, mutta ohjeet ja tuki, mitkä koskivat teknistä puolta, kaipasi vielä lisää tarkennusta. Aikataulut pitivät hyvin ja ohjelma oli hyvin skaalautuvissa, vaikka joitakin parannusehdotuksia löytyi näihinkin osa-alueisiin.
Olennaisina kehityskohteina olivat ohjeistus osallistujille sekä järjestäjille. Ennen seuraavaa pilottitapahtumaa olisi hyvä järjestää koetapaaminen, jossa testataan yhteydet ja äänien toimivuus. Ongelmatilanteisiin suositellaan kahta tukihenkilöä yhden sijaan, sillä ongelmien ratkominen saattaa viedä yhden tukihenkilön ajan kokonaan.