LASTEN TUNTEIDEN TUKEMINEN JOENSUULAISESSA PÄIVÄKODISSA
Laakkonen, Karoliina (2018)
Laakkonen, Karoliina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802092230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa, minkälaisia menetelmiä varhaiskasvattajilla on käytössään lapsien tunteiden ilmaisun tukemiseen sekä minkälaisia keinoja he mahdollisesti haluaisivat lisää. Tehtävänä oli kerätä tietoa toimeksiantaneen päiväkodin varhaiskasvattajilta, kuinka he tukevat lapsia heidän tunteiden ilmaisussaan. Koska varhaiskasvattajat olivat pohtineet jo aiemmin tunnetyöskentelyä lasten kanssa, oli opinnäytetyön aihe ajankohtainen.
Tavoitteena oli saada tietoa jo olemassa olevasta osaamisesta ja menetelmistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla päiväkodin varhaiskasvattajia. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Saatujen tulosten mukaan varhaiskasvattajat pitävät lasten tunteita tärkeinä ja he haluavat olla osana lapsen tunnekokemuksia. Haastateltavat kokivat toisinaan neuvottomuutta lapsen käyttäytyessä haastavasti. Kehittämistarpeeksi nousi lisäkoulutus haastavasti käyttäytyvän lapsen kanssa toimiseen.
Tavoitteena oli saada tietoa jo olemassa olevasta osaamisesta ja menetelmistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla päiväkodin varhaiskasvattajia. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Saatujen tulosten mukaan varhaiskasvattajat pitävät lasten tunteita tärkeinä ja he haluavat olla osana lapsen tunnekokemuksia. Haastateltavat kokivat toisinaan neuvottomuutta lapsen käyttäytyessä haastavasti. Kehittämistarpeeksi nousi lisäkoulutus haastavasti käyttäytyvän lapsen kanssa toimiseen.