Ketjukuljettimen mekaaninen suunnittelu
Ala-Luhtala, Antti (2018)
Ala-Luhtala, Antti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801311880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801311880
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi ketjukuljettimen suunnittelu- ja lujuuslaskentaprosessi. Ketjukuljetin on osa asiakaslähtöistä projektia. Tähän opinnäytetyöhön on projektin osalta rajattu 3D-mallinnus ja mallin rakenteen pääpiirteiden lujuuslaskenta. Varsinaiseen projektiin kuuluu myös useita muita kuljettimia, ja projektin suunnitteluosuudesta on rajattu pois esimerkiksi osa- ja kokoonpanokuvat.
Projektissa suunniteltava ketjukuljetin on Lapualla toimivan Ma-Tech-nimisen kuljetinvalmistajan myymä tuote. Koska tarkoitukseen sopivaa kuljetintyyppiä ei löydy yrityksen vakiomalleista, kuljettimen suunnittelussa ei voida käyttää olemassa olevia tuotteita tai niiden rakenteita hyödyksi. Ketjukuljettimen suunnittelussa täytyi ottaa huomioon kuljettimelta vaadittu suhteellisen korkea kantavuus sekä useat asiakkaan vaatimat tehdasstandardit. Tehdasstandardeista johtuen tässä työssä jouduttiin tekemään useita normaalista käytännöstä poikkeavia ratkaisuja.
Koska aikaisemmin käytettyjä tuoterakenteita ei voitu hyödyntää ja tehdasstandardeista johtuen jouduttiin käyttämään tuotteita, joita ei ollut aikaisemmin yrityksen historiassa käytetty, jokainen yksityiskohta täytyi käydä läpi. Suurien rakenteellisten virheiden välttämiseksi rungon keskeisiä osia analysoitiin lujuuslaskennan sekä FEM-mallinnuksen avulla.
Suunnitteluohjelmana käytetään Solidworks 2016 Professional -suunnitteluohjelmaa ja FEM-laskennassa Solidworks Simulation -ohjelmistoa. Ilman FEM-malllinnusta lasketuissa laskuissa on käytetty MathCad 3.1 -ohjelmistoa.
Projektissa suunniteltava ketjukuljetin on Lapualla toimivan Ma-Tech-nimisen kuljetinvalmistajan myymä tuote. Koska tarkoitukseen sopivaa kuljetintyyppiä ei löydy yrityksen vakiomalleista, kuljettimen suunnittelussa ei voida käyttää olemassa olevia tuotteita tai niiden rakenteita hyödyksi. Ketjukuljettimen suunnittelussa täytyi ottaa huomioon kuljettimelta vaadittu suhteellisen korkea kantavuus sekä useat asiakkaan vaatimat tehdasstandardit. Tehdasstandardeista johtuen tässä työssä jouduttiin tekemään useita normaalista käytännöstä poikkeavia ratkaisuja.
Koska aikaisemmin käytettyjä tuoterakenteita ei voitu hyödyntää ja tehdasstandardeista johtuen jouduttiin käyttämään tuotteita, joita ei ollut aikaisemmin yrityksen historiassa käytetty, jokainen yksityiskohta täytyi käydä läpi. Suurien rakenteellisten virheiden välttämiseksi rungon keskeisiä osia analysoitiin lujuuslaskennan sekä FEM-mallinnuksen avulla.
Suunnitteluohjelmana käytetään Solidworks 2016 Professional -suunnitteluohjelmaa ja FEM-laskennassa Solidworks Simulation -ohjelmistoa. Ilman FEM-malllinnusta lasketuissa laskuissa on käytetty MathCad 3.1 -ohjelmistoa.