Asiakaslähtöisyyden kehittäminen perusterveydenhuollon vuodeosastoilla
Hyttinen, Elina (2018)
Hyttinen, Elina
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241597
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata peruspalvelukuntayhtymä Kallion vuodeosastojen hoitajien käsityksiä työstään ja sitä, miten he ennakoivat tulevan sosiaali-ja terveysalan muutoksen vaikuttavan vuodeosastotyöhön. Tulosten perusteella opinnäytetyön kehittämistehtäväksi valittiin asiakaslähtöisyyden kehittäminen vuodeosastotyössä. Opinnäytetyön tavoite oli herättää hoitajien mielenkiinto asiakaslähtöistä hoitotyötä kohtaan ja toimia alkusysäyksenä asiakaslähtöisen hoitotyön kehittämisessä vuodeosastoilla.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Aineisto kerättiin SWOT-analyysin nelikenttään pohjautuvien kysymysten avulla vuodeosastojen hoitajilta 3-4 hengenryhmissä. Tutkimukseen osallistui pitkäaikaisia sijaisia ja vakituisessa virassa töissä olevia hoitajia (n=22). Tutkimuksen tuloksissa nousi esille se, että tällä hetkellä hoitohenkilökunta on osaavaa ja työyhteisö koettiin toimivaksi, mutta riittämättömät resurssit ja toimimaton hoidon porrastus koettiin ongelmaksi vuodeosastotyössä. Sosiaali- ja terveydenhuollon muutos nähtiin asiakkaan kannalta mahdollisuutena terveydenhuollossa, kun hän itse pääsee vaikuttamaan hoitoonsa. Uhkana koettiin asiakkaan kannalta se, miten sellaiset asiakkaat pärjäävät, jotka eivät kykene kunnolla pitämään huolta asioistaan, jos palvelut siirtyvät kauemmaksi. Lisäksi muutokseen ajateltiin liittyvän henkilökohtaisten kuormitustekijöiden kasvua vuodeosastotyössä.
Opinnäytetyössä kehittämisosio toteutettiin neljänä samansisältöisenä kehittämispäivänä vuodeosastojen kaikille hoitajille (N=71). Kehittämispäivät koostuivat kahdesta lyhyestä alustuksesta asiakaslähtöisyyteen liittyen, ja niiden jälkeen hoitajat tekivät ryhmätöitä kehittääkseen asiakaslähtöisyyttä vuodeosastotyössä. Asiakaslähtöisyyden kehittämistä on tarkoitus jatkaa vuodeosastotyössä vuosittain pidettävillä kehittämispäivinä tai -iltapäivinä sekä yhteisinä videovälitteisinä osastokokouksina. Työn tuloksia voidaan hyödyntää yleisesti terveydenhuollon asiakaslähtöisyyttä kehitettäessä.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli toimintatutkimus. Aineisto kerättiin SWOT-analyysin nelikenttään pohjautuvien kysymysten avulla vuodeosastojen hoitajilta 3-4 hengenryhmissä. Tutkimukseen osallistui pitkäaikaisia sijaisia ja vakituisessa virassa töissä olevia hoitajia (n=22). Tutkimuksen tuloksissa nousi esille se, että tällä hetkellä hoitohenkilökunta on osaavaa ja työyhteisö koettiin toimivaksi, mutta riittämättömät resurssit ja toimimaton hoidon porrastus koettiin ongelmaksi vuodeosastotyössä. Sosiaali- ja terveydenhuollon muutos nähtiin asiakkaan kannalta mahdollisuutena terveydenhuollossa, kun hän itse pääsee vaikuttamaan hoitoonsa. Uhkana koettiin asiakkaan kannalta se, miten sellaiset asiakkaat pärjäävät, jotka eivät kykene kunnolla pitämään huolta asioistaan, jos palvelut siirtyvät kauemmaksi. Lisäksi muutokseen ajateltiin liittyvän henkilökohtaisten kuormitustekijöiden kasvua vuodeosastotyössä.
Opinnäytetyössä kehittämisosio toteutettiin neljänä samansisältöisenä kehittämispäivänä vuodeosastojen kaikille hoitajille (N=71). Kehittämispäivät koostuivat kahdesta lyhyestä alustuksesta asiakaslähtöisyyteen liittyen, ja niiden jälkeen hoitajat tekivät ryhmätöitä kehittääkseen asiakaslähtöisyyttä vuodeosastotyössä. Asiakaslähtöisyyden kehittämistä on tarkoitus jatkaa vuodeosastotyössä vuosittain pidettävillä kehittämispäivinä tai -iltapäivinä sekä yhteisinä videovälitteisinä osastokokouksina. Työn tuloksia voidaan hyödyntää yleisesti terveydenhuollon asiakaslähtöisyyttä kehitettäessä.