POLKU LAPSEN AJATUKSIIN : Pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmän käynnistäminen päiväkodissa
Kellokumpu, Marika (2018)
Kellokumpu, Marika
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801211483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801211483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on pedagoginen dokumentointi työmenetelmänä varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössä oli tarkoituksena pedagogisen dokumentoinnin työmenetelmän käynnistäminen joensuulaisessa, yksityisessä päiväkodissa ja varhaiskasvattajien kokemuksien tarkastelu pedagogisen dokumentoinnin käytöstä ja sen mahdollisista vaikutuksista omaan työskentelyyn varhaiskasvattajana. Tarkoituksenani oli myös välillisesti lasten osallisuuden lisääminen pedagogista dokumentointia käytettäessä.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli hyvien käytänteiden löytäminen päiväkodissa toteutettavalle pedagogiselle dokumentoinnille kokeilemalla dokumentoinnin tueksi eri lomakepohjia päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli valmistaa varhaiskasvattajien käyttöön mallinnus, jota käytetään päiväkodissa ohjeellisena tukena käytettäessä pedagogista dokumentointia. Pedagogisen dokumentoinnin kehittämisen prosessiin osallistui koko päiväkodin henkilöstö ja lapset.
Opinnäytetyössä sovellettiin toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyöhön. Henkilökunnan haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin, reflektiopäiväkirjan ja benchmarking-kyselyn avulla keräsin tietoa kehittämistyön toimivuudesta. Haastattelujen perusteella kasvattajat kokivat pedagogisen dokumentoinnin mainiosti soveltuvaksi varhaiskasvatustyöhön ja uskoivat sen olevan yksi työmenetelmistään myös tulevaisuudessa. Jatkokehittämisideana voisi olla pedagogisen dokumentoinnin käyttäminen esimerkiksi ikääntyneiden palveluissa rakenteiden auki avaamiseen.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli hyvien käytänteiden löytäminen päiväkodissa toteutettavalle pedagogiselle dokumentoinnille kokeilemalla dokumentoinnin tueksi eri lomakepohjia päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli valmistaa varhaiskasvattajien käyttöön mallinnus, jota käytetään päiväkodissa ohjeellisena tukena käytettäessä pedagogista dokumentointia. Pedagogisen dokumentoinnin kehittämisen prosessiin osallistui koko päiväkodin henkilöstö ja lapset.
Opinnäytetyössä sovellettiin toimintatutkimuksellista otetta kehittämistyöhön. Henkilökunnan haastattelujen, osallistuvan havainnoinnin, reflektiopäiväkirjan ja benchmarking-kyselyn avulla keräsin tietoa kehittämistyön toimivuudesta. Haastattelujen perusteella kasvattajat kokivat pedagogisen dokumentoinnin mainiosti soveltuvaksi varhaiskasvatustyöhön ja uskoivat sen olevan yksi työmenetelmistään myös tulevaisuudessa. Jatkokehittämisideana voisi olla pedagogisen dokumentoinnin käyttäminen esimerkiksi ikääntyneiden palveluissa rakenteiden auki avaamiseen.