”Näenkö sinut – näenkö minut?” : Voimauttava valokuva ammatti-identiteetin kehittymisen ja kohtaamisen ymmärryksen edistämisessä
Vääräniemi, Riikka (2017)
Vääräniemi, Riikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801031034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801031034
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena on kuvata voimauttavan valokuvan menetelmän käyttökelpoisuutta Oulun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan loppuvaiheen opiskelijoiden ammatti-identiteetin ja kohtaamisen ymmärryksen edistämisen välineenä. Kehittämistyön tavoitteena on voimauttavan valokuvan menetelmää käyttäen edistää ammattikorkeakouluopiskelijoiden ammatti-identiteettiä ja lisätä itsensä ja toisen ihmisen kohtaamisen ymmärrystä. Kiinnostuksen kohteita kehittämistyössä ovat muun muassa opiskelijoiden näkemykset omista työelämätaidoista ja ammatillisesta identiteetistä sekä ammatillisuuden yhteensovittamisesta omaan itseen ja omiin arvoihin.
Kehittämistyön tietoperustassa käsitellään ammatillisen identiteetin kehittymistä ja ammatillista kasvua sekä kohtaamista. Kehittämistyön keskeisenä välineenä on voimauttavan valokuvan menetelmä, jota käsitellään myös ammatillisen identiteetin kehittymisen, ammatillisen kasvun ja kohtaamisen näkökulmasta.
Kehittämistyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen prosessia. Kehittämistyön toiminnallinen osuus toteutettiin työpajatyöskentelynä, jonka aikana opiskelijat työstivät itsenäisenä työnä oman ammatillisen kasvun kuvauksen, joka pohjautui työpajoissa tehtyihin toiminnallisiin harjoituksiin sekä opiskelijoiden pitämiin oppmispäiväkirjoihin.
Johtopäätöksinä kehittämistyöhön osallistuneet opiskelijat kokivat voimauttavan valokuvan menetelmän sopivana menetelmänä ammatillisen kasvun opintoihin. Kuvien kautta ammatillinen polku nähtiin selkeämmin. Voimauttavan valokuvan menetelmä koettiin hyvänä reflektion välineenä. Kuvat asioiden ja itsen sanoittajina mahdollistivat saamaan enemmän irti omista ajatuksista ja oppimisesta.
Kehittämistyön tietoperustassa käsitellään ammatillisen identiteetin kehittymistä ja ammatillista kasvua sekä kohtaamista. Kehittämistyön keskeisenä välineenä on voimauttavan valokuvan menetelmä, jota käsitellään myös ammatillisen identiteetin kehittymisen, ammatillisen kasvun ja kohtaamisen näkökulmasta.
Kehittämistyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen prosessia. Kehittämistyön toiminnallinen osuus toteutettiin työpajatyöskentelynä, jonka aikana opiskelijat työstivät itsenäisenä työnä oman ammatillisen kasvun kuvauksen, joka pohjautui työpajoissa tehtyihin toiminnallisiin harjoituksiin sekä opiskelijoiden pitämiin oppmispäiväkirjoihin.
Johtopäätöksinä kehittämistyöhön osallistuneet opiskelijat kokivat voimauttavan valokuvan menetelmän sopivana menetelmänä ammatillisen kasvun opintoihin. Kuvien kautta ammatillinen polku nähtiin selkeämmin. Voimauttavan valokuvan menetelmä koettiin hyvänä reflektion välineenä. Kuvat asioiden ja itsen sanoittajina mahdollistivat saamaan enemmän irti omista ajatuksista ja oppimisesta.