Työsuhteen perustaminen ja testaus käyttöönotettavassa HR-tietojärjestelmässä
Kannuksela, Outi (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kannuksela, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022167
Tiivistelmä
Henkilöstöjohtamisen tietojärjestelmän käyttöönottamisessa on merkittäviä etuja ja hyötyjä henkilöstöjohtamisen prosesseihin ja toimintoihin. Tietojärjestelmä sisältää tietoa ja toiminnollisuuksia niin henkilöstöasiantuntijoille, työntekijöille kuin yrityksen johdolle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on määritellä työsuhteen perustaminen käyttöönotettavaan HRtietojärjestelmään. Työn pyrkimyksenä on testata uutta prosessia esimieslähtöisesti ja vastata tutkimuskysymykseen voidaanko työsuhteen perustaminen saada yksinkertaistettua HRtietojärjestelmän avulla.
Teoriaosuudessa keskitytään esimiestyöhön, henkilöstöjohtamiseen, työsuhteeseen ja henkilötietojen käsittelyyn. Lähdeaineistona on hyödynnetty ammattikirjallisuutta, lainsäädäntöä, projektipalavereita ja projektimateriaaleja sekä esimiehien palautteita, että haastatteluita. Opinnäytetyö toteutettiin HR-harjoittelijan työtehtävien rinnalla ja työn toimeksiantajana on rakennusalalla toimiva kotimainen yritys.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena oli työsuhteen perustaminen, testauksen suunnittelu sekä toteutus, että palautteiden analysointi. Työ on suoritettu laadullisena työnä haastattelumenetelmää hyödyntäen.
Analysoimalla esimiehien palautteita ja haastatteluita voidaan päätellä, että esimiehet ovat luottavaisia käyttöönotettavan tietojärjestelmän sekä prosessin suhteen, että kokevat tietojärjestelmän vähentävän manuaalista työtä. Nykyinen toimintamalli koetaan heidän toimesta perinteiseksi, mutta ei kuitenkaan ainutlaatuiseksi.
Johtopäätös on, että esimiehet luottavat sekä suhtautuvat positiivisesti uuteen työsuhteen perustamisen toimintamalliin ja uskovat, että käyttöönotettava HR-tietojärjestelmä voi yksinkertaistaa työsuhteen perustamisen. Lisäksi on kuitenkin syytä huomioida, että projektin aikataulu oli haastava eikä siinä ollut joustoa mahdollisille muutoksille. Lisäksi esimiehet olisivat tarvinneet lisää aikaa HR-tietojärjestelmän testausta varten. Pidemmällä testauksella projektiryhmä olisi mahdollisesti saanut lisää palautteita esimiehiltä ja voinut seurata esimiehien testausta tehokkaammin. Näiden keinojen avulla mahdollisia järjestelmässä ja prosessissa ilmeneviä puutteita olisi voitu havaita enemmän testauksen aikana ja korjata ne aikataulun rajoissa.
Suosituksena on selvittää esimiehien mahdollisia lisäkoulutustarpeita heidän vastuisiin ja velvoitteisiin liittyen. Tarve tämän kaltaiseen lisäkoulutukseen ilmeni yhdessä esimieshaastattelussa, jossa oli selkeästi havaittavissa puutteita esimiesvastuisiin liittyen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on määritellä työsuhteen perustaminen käyttöönotettavaan HRtietojärjestelmään. Työn pyrkimyksenä on testata uutta prosessia esimieslähtöisesti ja vastata tutkimuskysymykseen voidaanko työsuhteen perustaminen saada yksinkertaistettua HRtietojärjestelmän avulla.
Teoriaosuudessa keskitytään esimiestyöhön, henkilöstöjohtamiseen, työsuhteeseen ja henkilötietojen käsittelyyn. Lähdeaineistona on hyödynnetty ammattikirjallisuutta, lainsäädäntöä, projektipalavereita ja projektimateriaaleja sekä esimiehien palautteita, että haastatteluita. Opinnäytetyö toteutettiin HR-harjoittelijan työtehtävien rinnalla ja työn toimeksiantajana on rakennusalalla toimiva kotimainen yritys.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena oli työsuhteen perustaminen, testauksen suunnittelu sekä toteutus, että palautteiden analysointi. Työ on suoritettu laadullisena työnä haastattelumenetelmää hyödyntäen.
Analysoimalla esimiehien palautteita ja haastatteluita voidaan päätellä, että esimiehet ovat luottavaisia käyttöönotettavan tietojärjestelmän sekä prosessin suhteen, että kokevat tietojärjestelmän vähentävän manuaalista työtä. Nykyinen toimintamalli koetaan heidän toimesta perinteiseksi, mutta ei kuitenkaan ainutlaatuiseksi.
Johtopäätös on, että esimiehet luottavat sekä suhtautuvat positiivisesti uuteen työsuhteen perustamisen toimintamalliin ja uskovat, että käyttöönotettava HR-tietojärjestelmä voi yksinkertaistaa työsuhteen perustamisen. Lisäksi on kuitenkin syytä huomioida, että projektin aikataulu oli haastava eikä siinä ollut joustoa mahdollisille muutoksille. Lisäksi esimiehet olisivat tarvinneet lisää aikaa HR-tietojärjestelmän testausta varten. Pidemmällä testauksella projektiryhmä olisi mahdollisesti saanut lisää palautteita esimiehiltä ja voinut seurata esimiehien testausta tehokkaammin. Näiden keinojen avulla mahdollisia järjestelmässä ja prosessissa ilmeneviä puutteita olisi voitu havaita enemmän testauksen aikana ja korjata ne aikataulun rajoissa.
Suosituksena on selvittää esimiehien mahdollisia lisäkoulutustarpeita heidän vastuisiin ja velvoitteisiin liittyen. Tarve tämän kaltaiseen lisäkoulutukseen ilmeni yhdessä esimieshaastattelussa, jossa oli selkeästi havaittavissa puutteita esimiesvastuisiin liittyen.