Harrasteryhmät maaseutumatkailuyrityksen asiakkaina : Case: Niipalan tila
Hankilanoja, Taija-Tiina (2017)
Hankilanoja, Taija-Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, ovatko harrasteryhmät potentiaalinen asiakasryhmä maaseutumatkailuyritykselle. Toimeksiantajana toimi hollolalainen toimintansa talvella 2017 käynnistävä Niipalan tila. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisille palveluille ja tiloille kohderyhmällä on kysyntää. Toimeksiantajalle tehtiin tuloksista yhteenveto, jonka avulla yritys voi kehittää toimintaansa harrasteryhmien tarpeiden mukaiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Seitsemää eri harrasteryhmän edustajaa haastateltiin teemahaastatteluna, joka sisälsi harrasteryhmän asiakaspolun varausvaiheesta lähtöhetkeen. Kaikki haastateltavat olivat Päijät-Hämeen alueelta.
Harrasteryhmät ovat itsessään vähän tutkittu asiakasryhmä, eikä virallista määritelmää käsitteelle ole. Ne ovat kuitenkin erittäin laaja asiakasryhmä ja ne voivat perustua moniin paljon toisistaan eroaviin harrasteisiin. Tutkimuksessa harrasteryhmiksi määriteltiin ryhmät, joiden jäsenillä on jokin yhteinen harraste, joka tuo heidät yhteen.
Tuloksena todettiin harrasteryhmien olevan potentiaalinen asiakasryhmä niin Niipalan tilalle kuin muillekin maaseutumatkailuyrityksille. Osalla ryhmistä voi kuitenkin olla tiloille erityisvaatimuksia, joita ei voida kaikissa yrityksissä toteuttaa. Selvisi, että harrasteryhmät ovat asiakkaina hyvin itsenäisiä ja järjestävät aktiviteettinsa itse. Ryhmät käyttävät yleensä myös yrityksen tarjoamia ruokapalveluita. Hinta ja tilojen sopivuus ryhmän toimintaan olivat merkittävimmät varauspäätökseen vaikuttavat asiat.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Seitsemää eri harrasteryhmän edustajaa haastateltiin teemahaastatteluna, joka sisälsi harrasteryhmän asiakaspolun varausvaiheesta lähtöhetkeen. Kaikki haastateltavat olivat Päijät-Hämeen alueelta.
Harrasteryhmät ovat itsessään vähän tutkittu asiakasryhmä, eikä virallista määritelmää käsitteelle ole. Ne ovat kuitenkin erittäin laaja asiakasryhmä ja ne voivat perustua moniin paljon toisistaan eroaviin harrasteisiin. Tutkimuksessa harrasteryhmiksi määriteltiin ryhmät, joiden jäsenillä on jokin yhteinen harraste, joka tuo heidät yhteen.
Tuloksena todettiin harrasteryhmien olevan potentiaalinen asiakasryhmä niin Niipalan tilalle kuin muillekin maaseutumatkailuyrityksille. Osalla ryhmistä voi kuitenkin olla tiloille erityisvaatimuksia, joita ei voida kaikissa yrityksissä toteuttaa. Selvisi, että harrasteryhmät ovat asiakkaina hyvin itsenäisiä ja järjestävät aktiviteettinsa itse. Ryhmät käyttävät yleensä myös yrityksen tarjoamia ruokapalveluita. Hinta ja tilojen sopivuus ryhmän toimintaan olivat merkittävimmät varauspäätökseen vaikuttavat asiat.