Enhancing Student Well-Being : Development of an E-Learning Course
Pesu, Päivi (2017)
Pesu, Päivi
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821800
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia. Työn tavoitteena oli luoda verkkokurssi, jonka avulla opiskelijat voivat ylläpitää ja edistää hyvinvointiaan ja opiskelukykyään. Tutkimuskysymykset olivat: Mitkä tekijät vaikuttavat korkeakoulu-opiskelijoiden hyvinvointiin ja opiskelukykyyn? Mitkä tekijät tulisi huomioida verkko-kurssin suunnittelussa? Työssä käytettiin verkkokurssien kehittämiseen luotua menetel-mää. Menetelmän prosessi muodostui analysointi-, suunnittelu- ja kehittämisvaiheista. Toteutus ja arviointi eivät kuuluneet työhön. Kaikki verkkokurssin materiaalit kerättiin olemassa olevista lähteistä.
Viimeaikaisen terveyskyselyn perusteella suomalaiset korkeakouluopiskelijat toivovat saavansa apua eniten stressin- ja ajanhallintaan, opiskelu-, itsetunto- ja mielialaongelmiin, jännittämiseen, opiskelutaitoihin, liikuntaan ja ravitsemukseen liittyen (Kunttu et al. 2017). Nykyisen positiiviseen psykologiaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan tietämyksen perusteella henkilökohtaista hyvinvointia voidaan ylläpitää ja parantaa positiivisten tunteiden, ajatusten ja käyttäytymisen sekä psykologisen joustavuuden avulla (Sin & Lyubomirsky 2009, French et al. 2017). Hyvinvointia ja opiskelukykyä voidaan lisäksi edistää toimivien käyttäytymisstrategioiden ja hallintakeinojen sekä opiskelutekniikoiden avulla (Kunttu 2011, Ogden 2007).
Työn tulos on 8-osainen verkkokurssi, jonka pääteemat ovat hyvinvointi, henkilökohtaiset resurssit, arvot ja tavoitteet, stressin- ja ajanhallinta, tunteiden ja ajatusten hyväksyminen sekä opiskelutekniikat. Kurssi on PowerPoint-pohjainen. Kurssin kohderyhmänä on Arcadan opiskelijat, mutta kurssi soveltuu myös muille opiskelijoille yleisluotoisen sisällön ansiosta.
Viimeaikaisen terveyskyselyn perusteella suomalaiset korkeakouluopiskelijat toivovat saavansa apua eniten stressin- ja ajanhallintaan, opiskelu-, itsetunto- ja mielialaongelmiin, jännittämiseen, opiskelutaitoihin, liikuntaan ja ravitsemukseen liittyen (Kunttu et al. 2017). Nykyisen positiiviseen psykologiaan ja hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan tietämyksen perusteella henkilökohtaista hyvinvointia voidaan ylläpitää ja parantaa positiivisten tunteiden, ajatusten ja käyttäytymisen sekä psykologisen joustavuuden avulla (Sin & Lyubomirsky 2009, French et al. 2017). Hyvinvointia ja opiskelukykyä voidaan lisäksi edistää toimivien käyttäytymisstrategioiden ja hallintakeinojen sekä opiskelutekniikoiden avulla (Kunttu 2011, Ogden 2007).
Työn tulos on 8-osainen verkkokurssi, jonka pääteemat ovat hyvinvointi, henkilökohtaiset resurssit, arvot ja tavoitteet, stressin- ja ajanhallinta, tunteiden ja ajatusten hyväksyminen sekä opiskelutekniikat. Kurssi on PowerPoint-pohjainen. Kurssin kohderyhmänä on Arcadan opiskelijat, mutta kurssi soveltuu myös muille opiskelijoille yleisluotoisen sisällön ansiosta.