Markkinointitutkimus toimivimmista mainoskanavista : Suur-Helsingin Golf Oy
Vörlin, Teemu (2017)
Vörlin, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821723
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa mainoskanavien toimivuudesta ja sitä kautta tuottaa Suur-Helsingin Golf Oy:lle tietoa, jonka pohjalta se voi ohjata mainontaa oikeisiin kanaviin.
Teoreettinen viitekehys rakentui mainonnan, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän teorian pohjalta. Teoreettisen viitekehyksen aineistona käytettiin markkinointiin, mainontaan ja markkinointiviestintään liittyviä kirjalähteitä, internetlähteitä ja toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja. Lisäksi taustatietona alan tilanteesta käytettiin aiheeseen liittyviä internetjulkaisuja ja Suur-Helsingin Golfin 50-vuotishistoriikkiä.
Tutkimus toteutettiin kesäkuun ja elokuun välisenä aikana kesällä 2017. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineisto kerättiin Suur-Helsingin Golfin vieraspelaajilta paperisella kyselylomakkeella. Vastaukset siirrettiin kyselylomakkeelta tietokoneelle ja analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmistoa hyväksi käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Suur-Helsingin Golfin mainonta internetissä ja sosiaalisessa mediassa ei ole erityisen onnistunutta. Lisäksi tuloksista erottui selvästi, että puskaradio on Suur-Helsingin Golfin vieraspelaajien keskuudessa suosituin yksittäinen markkinointikanava.
Teoreettinen viitekehys rakentui mainonnan, markkinoinnin ja markkinointiviestinnän teorian pohjalta. Teoreettisen viitekehyksen aineistona käytettiin markkinointiin, mainontaan ja markkinointiviestintään liittyviä kirjalähteitä, internetlähteitä ja toimeksiantajan kanssa käytyjä keskusteluja. Lisäksi taustatietona alan tilanteesta käytettiin aiheeseen liittyviä internetjulkaisuja ja Suur-Helsingin Golfin 50-vuotishistoriikkiä.
Tutkimus toteutettiin kesäkuun ja elokuun välisenä aikana kesällä 2017. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineisto kerättiin Suur-Helsingin Golfin vieraspelaajilta paperisella kyselylomakkeella. Vastaukset siirrettiin kyselylomakkeelta tietokoneelle ja analysoitiin Excel-taulukkolaskentaohjelmistoa hyväksi käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Suur-Helsingin Golfin mainonta internetissä ja sosiaalisessa mediassa ei ole erityisen onnistunutta. Lisäksi tuloksista erottui selvästi, että puskaradio on Suur-Helsingin Golfin vieraspelaajien keskuudessa suosituin yksittäinen markkinointikanava.