Musiikkiharrastus, hyvinvointi ja soittamisen ilo! : Ideoita viulunsoitonopetukseen
Haavisto, Lotta-Maria (2017)
Haavisto, Lotta-Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121220842
Tiivistelmä
Viulu on yksi haastavimmista ja suosituimmista instrumenteista klassisessa musiikissa. Viulunsoitto vaatii ahkeraa ja kurinalaista harjoittelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää vinkkejä positiivisen oppimiskokemuksen ja motivaation kehittymiselle soitonopetuksessa. Työssä tutustuttiin viulunsoiton pedagogiikkaan ja opetustapoihin, jotka tukevat positiivista oppimiskokemusta ja sisäisen motivaation syntymistä. Lisäksi pohdittiin mitä voisi olla taitava opettajuus. Opinnäytetyössä tutkittiin musiikin terapeuttisia vaikutuksia ja niiden yhteyksiä ihmisen hyvinvointiin. Tavoitteena oli selvittää voisiko musiikkiterapian menetelmiä hyödyntää soitonopetuksessa enemmän.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonhankinnassa tutustuttiin opinnäytetyöhön liittyvään kirjallisuuteen. Kirjallisuuteen tutustumisen lisäksi menetelmätapoja olivat haastattelututkimus sekä kirjoittajan omat kokemukset soittajana ja opettajana. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna kahdelle viulunsoitonopettajalle, pianonsoitonopettajalle ja säveltäjälle. Opinnäytetyössä pyrittiin vertailemaan kirjoittajan omia kokemuksia, haastattelututkimuksen tuloksia sekä lähdeaineiston tietoa toisiinsa.
Haastattelututkimuksen ja lähdeaineistojen perusteella voidaan todeta, että musiikkiterapian menetelmiä kuten improvisointi, säveltäminen, tarinasäveltäminen, musiikin kuuntelu ja laulaminen voitaisiin hyödyntää enemmän soitonopetuksessa. Opinnäytetyössä selvisi, että soitonopetuksessa opettajalla on suuri merkitys positiivisen oppimiskokemuksen ja motivaation ylläpitämisessä. Opettajan työ voi olla haastavaa, mutta hyvin antoisaa. Musiikkiharrastuksella ja musiikilla itsessään on monia hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Musiikin terapeuttisia vaikutuksia hyödynnetään paljon musiikkiterapiassa, mutta jo pelkkä musiikkiharrastus voi toimia terapeuttisena, ja parantaa ihmisen hyvinvointia.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tiedonhankinnassa tutustuttiin opinnäytetyöhön liittyvään kirjallisuuteen. Kirjallisuuteen tutustumisen lisäksi menetelmätapoja olivat haastattelututkimus sekä kirjoittajan omat kokemukset soittajana ja opettajana. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna kahdelle viulunsoitonopettajalle, pianonsoitonopettajalle ja säveltäjälle. Opinnäytetyössä pyrittiin vertailemaan kirjoittajan omia kokemuksia, haastattelututkimuksen tuloksia sekä lähdeaineiston tietoa toisiinsa.
Haastattelututkimuksen ja lähdeaineistojen perusteella voidaan todeta, että musiikkiterapian menetelmiä kuten improvisointi, säveltäminen, tarinasäveltäminen, musiikin kuuntelu ja laulaminen voitaisiin hyödyntää enemmän soitonopetuksessa. Opinnäytetyössä selvisi, että soitonopetuksessa opettajalla on suuri merkitys positiivisen oppimiskokemuksen ja motivaation ylläpitämisessä. Opettajan työ voi olla haastavaa, mutta hyvin antoisaa. Musiikkiharrastuksella ja musiikilla itsessään on monia hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Musiikin terapeuttisia vaikutuksia hyödynnetään paljon musiikkiterapiassa, mutta jo pelkkä musiikkiharrastus voi toimia terapeuttisena, ja parantaa ihmisen hyvinvointia.