URHEILUSTA MYYNTIIN. URHEILUVALMENNUKSEN OPEIN PAREMPAA MYYNNINVALMENNUSTA
Kinnunen, Tuomas (2017)
Kinnunen, Tuomas
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019094
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli tutkia urheiluvalmennuksen ja myynninvalmennuksen eroja ja yhtäläisyyksiä. Tavoitteena oli löytää urheiluvalmennuksista keinoja, joilla voi parantaa myynninvalmennusta. Urheiluvalmennusta ja myynninvalmennusta on käsitelty kirjallisuudessa ja aikaisemmissa tutkimuksissa omina osa-alueinaan, mutta niiden eroista ja yhtäläisyyksistä ei ole aikaisemmin tehty tutkimusta.
Työ jakaantuu teoreettiseen tietoperustaan ja tutkimusosaan. Teoreettinen viitekehys esittelee taustatietoja tutkimuksesta ja toimialasta. Viitekehyksessä käsitellään urheilun ja myynnin tavoitteita, asenteita, motivaation lähteitä, valmentajan roolia, valmennusprosessia, valmennussuunnitelmaa, luottamusta ja valmennuksen riskejä. Teoria antoi lähtökohdat laadulliselle tutkimukselle. Teorian pohjalta luotiin haastattelurunko, jossa selvitettiin valmennuksien eroja ja yhtäläisyyksiä. Toteutin aineiston keruun teemahaastatteluina ja analysoin aineiston teemoittelulla. Haastattelin kolme menestynyttä myynninvalmentajaa ja kolme menestynyttä urheiluvalmentajaa.
Tutkimuksesta löysin sekä teorian että teemahaastatteluiden kautta eroja ja yhtäläisyyksiä valmentamisesta. Teoria tuki vahvasti teemahaastelujen tuloksia.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin, ja valmentajilta kerättyä aineistoa hyödynnetään Opset Oy:n valmentamisessa. Keskityin erityisesti valmentamisen eroihin, joista löysin uusia tapoja lähestyä myynninvalmentamista.
Työ jakaantuu teoreettiseen tietoperustaan ja tutkimusosaan. Teoreettinen viitekehys esittelee taustatietoja tutkimuksesta ja toimialasta. Viitekehyksessä käsitellään urheilun ja myynnin tavoitteita, asenteita, motivaation lähteitä, valmentajan roolia, valmennusprosessia, valmennussuunnitelmaa, luottamusta ja valmennuksen riskejä. Teoria antoi lähtökohdat laadulliselle tutkimukselle. Teorian pohjalta luotiin haastattelurunko, jossa selvitettiin valmennuksien eroja ja yhtäläisyyksiä. Toteutin aineiston keruun teemahaastatteluina ja analysoin aineiston teemoittelulla. Haastattelin kolme menestynyttä myynninvalmentajaa ja kolme menestynyttä urheiluvalmentajaa.
Tutkimuksesta löysin sekä teorian että teemahaastatteluiden kautta eroja ja yhtäläisyyksiä valmentamisesta. Teoria tuki vahvasti teemahaastelujen tuloksia.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin, ja valmentajilta kerättyä aineistoa hyödynnetään Opset Oy:n valmentamisessa. Keskityin erityisesti valmentamisen eroihin, joista löysin uusia tapoja lähestyä myynninvalmentamista.