Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailu 2017 : Keittiömestareita ja kallioimarresimaa, yhteistyöllä tietenkin!
Kela-Sjöberg, Hanna (2017)
Kela-Sjöberg, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019048
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona RUOKA&MATKAILU-hankkeelle. Työn päätavoitteena on analysoida kansallisen Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun 2017 kilpailu-lomakkeiden vastaukset ja selvittää osallistujien hyvät käytänteet. Alatavoitteena on vertailla kilpailun tuloksia ensimmäiseen Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailuun, joka järjestettiin vuonna 2015. Vertailussa painopisteinä ovat hyvät käytänteet sekä vuoden 2015 kilpailussa todetut kehittämisen kohteet. Näitä olivat kohdeasiakkaan määrittely ja markkinointi.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Valmiin aineiston analysointi, 73 osallistujan kilpailu-vastaukset, tapahtui kesän ja syksyn 2017 aikana. Opinnäytetyön teoriaosassa määritetään mitä on ruokamatkailu, kuka on ruokamatkailija sekä mihin ruokamatkailukilpailu pohjautuu. Tutkimusosa sisältää työtapakuvauksen sekä tulokset vuoden 2017 kilpailuvastauksista. Pohdintaosioon sisältyvät mm. kilpailujen tulosten vertailu sekä loppupäätelmät.
Vuoden 2017 kilpailutuotteet perustuvat vahvaan, monialaiseen yhteistyöhön ja paikallisuuteen. Luonnon tarjoamat raaka-aineet kuten marjat, sienet ja villiyrtit näyttäytyvät tuotteissa vahvasti. Markkinointi on monikanavaista sekä siinä hyödynnetään yhteistyöverkostoja ja sosiaalista mediaa. Myyntikanavat kaipaavat kuitenkin digitaalisempia vaihtoehtoja. Kehittymistä on tapahtunut kohdeasiakkaan määrittelyssä. Alojen välisellä yhteistyöllä on saatu aikaan laadukkaita ja kansainvälisiäkin asiakkaita houkuttelevia tuotteita.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Valmiin aineiston analysointi, 73 osallistujan kilpailu-vastaukset, tapahtui kesän ja syksyn 2017 aikana. Opinnäytetyön teoriaosassa määritetään mitä on ruokamatkailu, kuka on ruokamatkailija sekä mihin ruokamatkailukilpailu pohjautuu. Tutkimusosa sisältää työtapakuvauksen sekä tulokset vuoden 2017 kilpailuvastauksista. Pohdintaosioon sisältyvät mm. kilpailujen tulosten vertailu sekä loppupäätelmät.
Vuoden 2017 kilpailutuotteet perustuvat vahvaan, monialaiseen yhteistyöhön ja paikallisuuteen. Luonnon tarjoamat raaka-aineet kuten marjat, sienet ja villiyrtit näyttäytyvät tuotteissa vahvasti. Markkinointi on monikanavaista sekä siinä hyödynnetään yhteistyöverkostoja ja sosiaalista mediaa. Myyntikanavat kaipaavat kuitenkin digitaalisempia vaihtoehtoja. Kehittymistä on tapahtunut kohdeasiakkaan määrittelyssä. Alojen välisellä yhteistyöllä on saatu aikaan laadukkaita ja kansainvälisiäkin asiakkaita houkuttelevia tuotteita.