Ikäihmisten kotiuttaminen terveyskeskussairaalasta kotihoitoon moniammatillisena yhteistyönä
Kananen, Marja-Leena; Voutilainen, Petra (2017)
Kananen, Marja-Leena
Voutilainen, Petra
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017113019045
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tarve sairaalasta kotiuttamisen kehittämiselle tulee olemaan merkittävässä osassa terveyden-huollon muuttuvaa toimintakenttää. Toimijat vaihtuvat ja ihmisten tarpeet monialaistuvat. Tarkoituksen mukainen palvelujen kohdentaminen on suuri haaste nyt ja tulevaisuudessa. Pääsääntöisesti terveyskeskussairaalaan jatkohoitoon tulevat potilaat ovat iäkkäitä, jotka pärjätäkseen kotona tarvitsevat mittavaakin kotiapujen tarpeen määrittelyä.
Kehittämistyössä käytettiin kommunikatiivista tutkimusmenetelmää. Ydinryhmänä tutkimukses-sa toimi moniammatillinen työntekijäryhmä, joka koostui muun muassa fysioterapeuteista, sairaanhoitajista, sosiaalityöntekijästä ja osastonhoitajista. Kehittämistoimintaa tuki vahvasti koti-hoidon ja terveyskeskussairaalan työntekijät, joiden tuella ja yhteistyöllä tutkimuksellinen kehittämisprosessi eteni sujuvasti.
Kehittämistyön tavoitteena oli saada moniammatillinen, tehokas ja turvallinen kotiuttamisen ja kotiutumisen toimintamalli Liperin terveyskeskussairaalasta kotihoitoon. Työn tarkoituksena oli vahvistaa ja yhtenäistää kotiuttamisen monialaiset käytänteet. Nämä luovat potilaalle turvallisen kotiutumisen ja hoitavien tahojen kesken avoimen tiedottamisen ilmapiirin.
Kotiuttamisen toimintamalli kuvannettiin ja luotiin tämän pohjalta terveyskeskussairaalaan kotiuttamisen työohjeet. Tiedon etsimisen ja tiedon kulun tärkeys korostui. Työskentely työelämälähtöisesti on antanut kehittämistyön toimijoille mahdollisuuden vaikuttaa lopputulokseen. Ensisijaisen tärkeää olisi kuitenkin, että kehittämistoiminta olisi työntekijälähtöistä ja tapahtuisi työntekijätasolla niin, että ohjeet ja toimintatavat tukisivat toimintaa.
Kieli
suomi Sivuja 63
Liitteet 3
Liitesivumäärä 5
Asiasanat
asiakaslähtöisyys, kotiuttaminen, kuntoutus, kehittäminen
Tarve sairaalasta kotiuttamisen kehittämiselle tulee olemaan merkittävässä osassa terveyden-huollon muuttuvaa toimintakenttää. Toimijat vaihtuvat ja ihmisten tarpeet monialaistuvat. Tarkoituksen mukainen palvelujen kohdentaminen on suuri haaste nyt ja tulevaisuudessa. Pääsääntöisesti terveyskeskussairaalaan jatkohoitoon tulevat potilaat ovat iäkkäitä, jotka pärjätäkseen kotona tarvitsevat mittavaakin kotiapujen tarpeen määrittelyä.
Kehittämistyössä käytettiin kommunikatiivista tutkimusmenetelmää. Ydinryhmänä tutkimukses-sa toimi moniammatillinen työntekijäryhmä, joka koostui muun muassa fysioterapeuteista, sairaanhoitajista, sosiaalityöntekijästä ja osastonhoitajista. Kehittämistoimintaa tuki vahvasti koti-hoidon ja terveyskeskussairaalan työntekijät, joiden tuella ja yhteistyöllä tutkimuksellinen kehittämisprosessi eteni sujuvasti.
Kehittämistyön tavoitteena oli saada moniammatillinen, tehokas ja turvallinen kotiuttamisen ja kotiutumisen toimintamalli Liperin terveyskeskussairaalasta kotihoitoon. Työn tarkoituksena oli vahvistaa ja yhtenäistää kotiuttamisen monialaiset käytänteet. Nämä luovat potilaalle turvallisen kotiutumisen ja hoitavien tahojen kesken avoimen tiedottamisen ilmapiirin.
Kotiuttamisen toimintamalli kuvannettiin ja luotiin tämän pohjalta terveyskeskussairaalaan kotiuttamisen työohjeet. Tiedon etsimisen ja tiedon kulun tärkeys korostui. Työskentely työelämälähtöisesti on antanut kehittämistyön toimijoille mahdollisuuden vaikuttaa lopputulokseen. Ensisijaisen tärkeää olisi kuitenkin, että kehittämistoiminta olisi työntekijälähtöistä ja tapahtuisi työntekijätasolla niin, että ohjeet ja toimintatavat tukisivat toimintaa.
Kieli
suomi Sivuja 63
Liitteet 3
Liitesivumäärä 5
Asiasanat
asiakaslähtöisyys, kotiuttaminen, kuntoutus, kehittäminen