Palkanlaskentaprosessin kehittäminen toimeksiantajayrityksessä
Heikkinen, Tanja (2017)
Heikkinen, Tanja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112418083
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli löytää keinoja palkanlaskentaprosessin kehittämiseksi palkanlaskijan ammattitaidon ja toimintatapojen osalta. Työn toimeksiantajana oli Kirkon palvelukeskus, joka tarjoaa palkanlaskennan ja kirjanpidon palveluita seurakunnille. Tämän opinnäytetyön aihe syntyi Palkanlaskentaprosessin asiakastyytyväisyys –opinnäytetyön pohjalta ja on jatkoa sille. Työn alussa käydään läpi asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, jotka olivat opinnäytetyön lähtökohtina, sekä esitellään Kirkon palvelukeskus.
Teoriaosuudessa on yleisesti prosesseista ja Kirkon palvelukeskuksen palkanlaskentaprosessi. Pääasiallisena sisältönä teoriaosuudessa on prosessien kehittäminen, josta on käyty läpi prosessien kehittämisen lähtökohdat, työvaiheet ja tavoitteet. Lähteinä on käytetty prosessijohtamisen kirjallisuutta.
Työn tutkimusosuus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastatteluina. Palkanlaskentaprosessin kehittämiskohteena oli palkanlaskijoiden ammattitaito. Ammattitaidon pohjalta syntyi neljä osa-aluetta tutkimukseen. Ne olivat kiire, seurakuntien avun saanti, palkkaus ja palkanlaskijoiden ohjeet. Haastateltavat olivat Kirkon palvelukeskuksen palkanlaskijoita.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että palkanlaskijoiden ammattitaito ja toimintatavat vaihtelevat, sillä kaikilla on oma tapansa tehdä töitä ja ohjeista huolimatta jokainen ihminen toimii hieman eri tavalla. Haastattelujen perusteella löytyi kuitenkin keinoja, miten toimintatapoja voi lähteä yhtenäistämään. Kiireen hallintakeinoja ovat muun muassa ennakoivat työt sekä moniajot. Palvelupyyntöjen käsittelyyn pitäisi olla paremmat toimintaohjeet. Palkkausta tulisi kehittää, sillä nykyinen palkkausjärjestelmä ei ole kovin motivoiva. Lisäksi ohjeita tulisi käydä paremmin läpi, jotta kaikki noudattaisivat niitä.
Teoriaosuudessa on yleisesti prosesseista ja Kirkon palvelukeskuksen palkanlaskentaprosessi. Pääasiallisena sisältönä teoriaosuudessa on prosessien kehittäminen, josta on käyty läpi prosessien kehittämisen lähtökohdat, työvaiheet ja tavoitteet. Lähteinä on käytetty prosessijohtamisen kirjallisuutta.
Työn tutkimusosuus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastatteluina. Palkanlaskentaprosessin kehittämiskohteena oli palkanlaskijoiden ammattitaito. Ammattitaidon pohjalta syntyi neljä osa-aluetta tutkimukseen. Ne olivat kiire, seurakuntien avun saanti, palkkaus ja palkanlaskijoiden ohjeet. Haastateltavat olivat Kirkon palvelukeskuksen palkanlaskijoita.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että palkanlaskijoiden ammattitaito ja toimintatavat vaihtelevat, sillä kaikilla on oma tapansa tehdä töitä ja ohjeista huolimatta jokainen ihminen toimii hieman eri tavalla. Haastattelujen perusteella löytyi kuitenkin keinoja, miten toimintatapoja voi lähteä yhtenäistämään. Kiireen hallintakeinoja ovat muun muassa ennakoivat työt sekä moniajot. Palvelupyyntöjen käsittelyyn pitäisi olla paremmat toimintaohjeet. Palkkausta tulisi kehittää, sillä nykyinen palkkausjärjestelmä ei ole kovin motivoiva. Lisäksi ohjeita tulisi käydä paremmin läpi, jotta kaikki noudattaisivat niitä.