Arvostusta vai ennakkoluuloja? : kyselytutkimus kuluttajille optikon ammatin arvostuksesta
Ukkonen, Ville; Yrjölä, Hanne (2017)
Ukkonen, Ville
Yrjölä, Hanne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111917353
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kuluttajien asenteita ja mielikuvia optikon ammatista ja optikon ammatin arvostuksesta. Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia optikon ammatin arvostukseen liittyviä olettamuksia. Tutkimuksen yleistettävyyttä kansalliselle tasolle heikentää miespuolisten vastaajien vähäinen määrä verraten naispuolisten vastaajien määrään.
Mielipidetutkimus toteutettiin verkkopohjaisen kyselylomakkeen avulla kesällä 2017. Kyselyyn vastasi yhteensä 252 kuluttajaa, joista 84% oli naisia, 15% miehiä ja 1% sukupuolekseen ”muu” vastanneita. Opinnäytetyön otantamenetelmänä on kokonaistutkimus satunnaisotoksella. Kyselylomake sisältää sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimus on kvantitatiivinen. Tulosten analysoinnissa on käytetty sekä Excel, että SPSS –ohjelmaa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään optikon koulutusta, ammatin sisältöä, ammatin arvostusta käsitteenä ja mielikuvan muodostumista. Optisella alalla kiertää yleinen olettamus optikoiden ammatin arvostuksen laskusta. Viime vuosina aihe on puhuttanut optista-alaa optikon ammatin ja koulutuksen kehittymisen myötä. Työtä tehdessä olettamuksena oli, että vanhempi sukupolvi arvostaa ammattia nuoria enemmän. Opinnäytetyössä haluttiin tutkia iän ja sukupuolen vaikutusta optikon ammatin arvostukseen. Verkkokyselyn tuloksista selvisi, että kuluttajat arvostavat optikon ammattia, eikä vastaajien iän tai sukupuolen välillä ole suuria eroavaisuuksia.
Vastauksia analysoidessamme löysimme muutamia tilastollisesti merkittäviä tuloksia, joissa vastaukset vaihtelivat vastaajien iän ja sukupuolen mukaan. Sukupuolella ja iällä on selkeästi hieman vaikutusta vastaajan mielikuvaan optikon ammatista ja ammatin arvostuksesta. Kuitenkin tulosten perusteella on selkeää, että vastoin olettamuksia, optikon ammattia pidetään suurelta osin arvossa kuluttajien keskuudessa. Toivomme opinnäytetyön tulosten kuitenkin herättelevän optisella alalla työskenteleviä henkilöitä pohtimaan omia asenteitaan, sekä käsityksiä optikon ammattia kohtaan.
Mielipidetutkimus toteutettiin verkkopohjaisen kyselylomakkeen avulla kesällä 2017. Kyselyyn vastasi yhteensä 252 kuluttajaa, joista 84% oli naisia, 15% miehiä ja 1% sukupuolekseen ”muu” vastanneita. Opinnäytetyön otantamenetelmänä on kokonaistutkimus satunnaisotoksella. Kyselylomake sisältää sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Tutkimus on kvantitatiivinen. Tulosten analysoinnissa on käytetty sekä Excel, että SPSS –ohjelmaa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään optikon koulutusta, ammatin sisältöä, ammatin arvostusta käsitteenä ja mielikuvan muodostumista. Optisella alalla kiertää yleinen olettamus optikoiden ammatin arvostuksen laskusta. Viime vuosina aihe on puhuttanut optista-alaa optikon ammatin ja koulutuksen kehittymisen myötä. Työtä tehdessä olettamuksena oli, että vanhempi sukupolvi arvostaa ammattia nuoria enemmän. Opinnäytetyössä haluttiin tutkia iän ja sukupuolen vaikutusta optikon ammatin arvostukseen. Verkkokyselyn tuloksista selvisi, että kuluttajat arvostavat optikon ammattia, eikä vastaajien iän tai sukupuolen välillä ole suuria eroavaisuuksia.
Vastauksia analysoidessamme löysimme muutamia tilastollisesti merkittäviä tuloksia, joissa vastaukset vaihtelivat vastaajien iän ja sukupuolen mukaan. Sukupuolella ja iällä on selkeästi hieman vaikutusta vastaajan mielikuvaan optikon ammatista ja ammatin arvostuksesta. Kuitenkin tulosten perusteella on selkeää, että vastoin olettamuksia, optikon ammattia pidetään suurelta osin arvossa kuluttajien keskuudessa. Toivomme opinnäytetyön tulosten kuitenkin herättelevän optisella alalla työskenteleviä henkilöitä pohtimaan omia asenteitaan, sekä käsityksiä optikon ammattia kohtaan.