2-3-vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukeminen musiikillisin keinoin
Hakamäki, Sanna (2017)
Hakamäki, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111517147
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on 2-3-vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukeminen musiikillisin keinoin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan 2-3-vuotiaiden lasten kielenkehitystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, kielenkehityksen ongelmia ja sen tukemista sekä musiikkikasvatusta päiväkodissa ja musiikin hyödyntämistä kielenkehityksen tukemisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa pienryhmälle kuusi toimintakertaa, jotka sisältävät laulamista, soittamista, suujumppaa ja loruttelua. Tavoitteena on tukea lasten kielen kehityksen eri osa-alueita hauskan yhdessä tekemisen kautta ja leikinomaisin keinoin. Musiikki luo lapselle kanavan ilmaista itseään ja sen mukaansatempaavuus kannustaa lasta osallistumaan toimintaan ja yrittämään parhaansa.
Opinnäytetyö sisältää toimintatuokioiden pohjalta tehdyn oppaan varhaiskasvattajien käyttöön, jossa on kerrottu toimintakertojen kulku ja käytetyt menetelmät sekä mihin 2-3-vuotiaan lapsen kielenkehityksen tukemisessa kannattaa kiinnittää huomiota. Oppaan kautta varhaiskasvattajat saavat käyttöönsä materiaalipaketin, jossa on valmiita toimintatuokiomalleja, joita he voivat hyödyntää päiväkodin arjessa sekä uutta näkökulmaa musiikin käyttämisestä kielen kehityksen tukemisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa pienryhmälle kuusi toimintakertaa, jotka sisältävät laulamista, soittamista, suujumppaa ja loruttelua. Tavoitteena on tukea lasten kielen kehityksen eri osa-alueita hauskan yhdessä tekemisen kautta ja leikinomaisin keinoin. Musiikki luo lapselle kanavan ilmaista itseään ja sen mukaansatempaavuus kannustaa lasta osallistumaan toimintaan ja yrittämään parhaansa.
Opinnäytetyö sisältää toimintatuokioiden pohjalta tehdyn oppaan varhaiskasvattajien käyttöön, jossa on kerrottu toimintakertojen kulku ja käytetyt menetelmät sekä mihin 2-3-vuotiaan lapsen kielenkehityksen tukemisessa kannattaa kiinnittää huomiota. Oppaan kautta varhaiskasvattajat saavat käyttöönsä materiaalipaketin, jossa on valmiita toimintatuokiomalleja, joita he voivat hyödyntää päiväkodin arjessa sekä uutta näkökulmaa musiikin käyttämisestä kielen kehityksen tukemisessa.