Customer relationship marketing in hair and beauty salon
Lilleleht, Merilyn (2017)
Lilleleht, Merilyn
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017111316944
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus asiakassuhteiden prosessista, joka sovelletaan kauneusalalla toimivien yrityksiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää liike-elämän asiakassuhteiden hallinnasta ja miten tämä sovelletaan kauneudenhoito- ja hiusalaan. Yhteistyökumppanina toimii Phorest Finland, joka tarjoaa hius- ja kauneudenhoitoalan yrittäjille kassa- ja ajanvarausjärjestelmää. Opinnäytetyössä käydään läpi asiakashallinnan ja asiakasmarkkinoinnin perusteet, sekä miten koko tämä prosessi etenee. Hius- ja kauneudenhoitoalalla kilpailu on kova ja tämän takia on asiakashallinta hius- ja kauneudenhoitoalalla on tärkeä.
Opinnäytetyön tutkimukseen kuului kauneudenhoito– ja hiusalan yrittäjille laadittu haastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää yrittäjien ajatukset asiakassuhdehallintaan ja asiakassuhdemarkkinointia kohtaan. Haastattelu suoritettiin syksyllä 2017 teemahaastatteluna hius ja kauneudenhoitoalan ammattilaisien kanssa. Haastateltavia oli yhteensä neljä. Vastauksia analysoitaessa selvisi, että kauneudenhoito- ja hiusalan yrittäjät eivät kerää asiakkaista tietoja, ja heillä on suurimpana haasteena uusien asiakkaiden hankkiminen sekä saada asiakkaat pysymään. Tutkimuksen perusteella kehityskohteeksi löytyi hius- ja kauneudenhoitoalalla tiedon kerääminen asiakkaista, ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tutkimukseen kuului kauneudenhoito– ja hiusalan yrittäjille laadittu haastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää yrittäjien ajatukset asiakassuhdehallintaan ja asiakassuhdemarkkinointia kohtaan. Haastattelu suoritettiin syksyllä 2017 teemahaastatteluna hius ja kauneudenhoitoalan ammattilaisien kanssa. Haastateltavia oli yhteensä neljä. Vastauksia analysoitaessa selvisi, että kauneudenhoito- ja hiusalan yrittäjät eivät kerää asiakkaista tietoja, ja heillä on suurimpana haasteena uusien asiakkaiden hankkiminen sekä saada asiakkaat pysymään. Tutkimuksen perusteella kehityskohteeksi löytyi hius- ja kauneudenhoitoalalla tiedon kerääminen asiakkaista, ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa.