Multicultural Simulation Scenarios for Nursing Education
Chemutai, Naomy; Jepkemei Kirui, Faith (2017)
Chemutai, Naomy
Jepkemei Kirui, Faith
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017061513569
Tiivistelmä
Monikulttuurinen hoitotyö on erittäin tärkeä asia hoitotyön koulutuksessa ja terveydenhuollossa. Laadukkaan hoitotyön toteuttaminen edellyttää hoitajalta hyvää kulttuurista osaamista. Simulaatiot ovat yksi monista hoitotyön koulutuksessa käytettävistä maailmanlaajuisista toimenpiteistä joilla luodaan ja kasvatetaan opiskelijoiden kulttuurista osaamista. Näin heille annetaan valmiuksia työskennellä monikulttuurisessa ympäristössä.
Kehittämishankeen tavoitteena oli kehittää monikulttuurisen hoitotyön opetusta Lahden ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmassa. Hanke toteutettiin kartoittamala hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia monikulttuurisuudesta kysymyksistä kyselylomakkeiden avulla ja suunnittelemalla kaksi simulaatiokertaa simulaatio-opetukseen. Lopullinen tavoite oli kuvata hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia monikulttuurisessa ympäristössä ja mahdollistaa heille tarvittavan kulttuuriosaaminen oppiminen. Tarkoituksena oli myös tukea monikulttuurista hoitotyön koulutusta Lahden ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmissa.
Käytetty tiedonkeruumenetelmä oli kvalitatiivinen analyysi. Tiedonhaussa käytettiin avainsanoja. Tiedonhaku tehtiin seuraavista tietokannoista: Sage Journals, Pubmed ja Cinahl. Haku rajattiin kokoteksteihin. Nain löydettiin 56 relevanttia lähdettä. Lisäksi lähteitä loydettin manuaalisen hauan avulla.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajat kohtaavat työssään haastavia kulttuuriin, uskomuksiin ja asenteisiin liittyviä kysymyksiä. Tuulosten mukaan kulttuuripohjaisten simulaatioiden käyttäminen hoitotyön opetuksessa voisi lisästä sairaanhoitajien tietja monikulttuurisuuteen liittyen. Siksi monikulttuurisen koulutuksen lisääminen hoitotyön opetuksessa on tärkeää.
Kehittämishankeen tavoitteena oli kehittää monikulttuurisen hoitotyön opetusta Lahden ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmassa. Hanke toteutettiin kartoittamala hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia monikulttuurisuudesta kysymyksistä kyselylomakkeiden avulla ja suunnittelemalla kaksi simulaatiokertaa simulaatio-opetukseen. Lopullinen tavoite oli kuvata hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia monikulttuurisessa ympäristössä ja mahdollistaa heille tarvittavan kulttuuriosaaminen oppiminen. Tarkoituksena oli myös tukea monikulttuurista hoitotyön koulutusta Lahden ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmissa.
Käytetty tiedonkeruumenetelmä oli kvalitatiivinen analyysi. Tiedonhaussa käytettiin avainsanoja. Tiedonhaku tehtiin seuraavista tietokannoista: Sage Journals, Pubmed ja Cinahl. Haku rajattiin kokoteksteihin. Nain löydettiin 56 relevanttia lähdettä. Lisäksi lähteitä loydettin manuaalisen hauan avulla.
Tulokset osoittivat, että sairaanhoitajat kohtaavat työssään haastavia kulttuuriin, uskomuksiin ja asenteisiin liittyviä kysymyksiä. Tuulosten mukaan kulttuuripohjaisten simulaatioiden käyttäminen hoitotyön opetuksessa voisi lisästä sairaanhoitajien tietja monikulttuurisuuteen liittyen. Siksi monikulttuurisen koulutuksen lisääminen hoitotyön opetuksessa on tärkeää.