Aurinkoenergia-koulutuksen suunnittelu ja toteutus
Riihimäki, Risto (2017)
Riihimäki, Risto
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612675
Tiivistelmä
Biotalous kuuluu valtiovallan tukemiin kärkihankkeisiin, joten siihen liittyvien toimien kehittäminen saa yhteiskunnallisen tuen. Nykyisen hallituksen ohjelma liputtaa vahvasti kotimaisen energian puolesta, ja tarkoituksena onkin nostaa sen osuutta huomattavasti. Energiayrittäjyys luo uusia toimeentulomahdollisuuksia haja-asutusalueilla asuville ihmisille.
Koulutuksella on merkittävä rooli, kun selvitellään omavaraisen energian käyttämisen mahdollisuuksia ja energiantuotannon lisäämistä. Ennen koulutussuunnitelman tekemistä tehtiin ennakkokysely, jolla selviteltiin, mikä uusiutuvien energiamuotojen tuotantomuodoista olisi kiinnostavin. Kyselyn perusteella päädyttiin siihen, että pilottikoulutuksena järjestettiin aurinkoenergian hyödyntäminen omakotitaloissa. Koulutuksessa selviteltiin yleistä kiinnostusta aurinkoenergian hyödyntämiseen ja sen kannattavuuteen.
Ekologiselta ja yhteiskunnalliselta kannalta aurinkoenergian hyödyntäminen sopii kaikille asiasta kiinnostuneille. Teknologiselta kannalta mielekkään ratkaisun hakeminen tuo omat haasteensa lähinnä siinä, kuinka paljon hankintaan on rahaa käytettävissä. Koulutuksen aikana kuitenkin todettiin, että kannattavuuden näkökulmasta tarkasteltuna aurinkoenergiasta ovat kiinnostuneet väärät ikäryhmät. Tulevaisuudessa koulutukseen tulee saada enemmän nuoria lapsiperheitä, joilla hankinnan takaisinmaksuaika on riittävän pitkä.
Uusiutuvien energialähteiden hyödyntämisen selvittämiseksi tarvitaan monipuolista tutkimusta ja koulutusta. Uusiutuvien energiantuotantomuotojen eri sektorien koulutuksia on ollut saatavilla tähän mennessä lähinnä vain teemapäivien muodossa. Tärkeää on löytää koulutuksille oikeat kohderyhmät. Tulevaisuudessa tavoitteena on järjestää pidempiä koulutuksia, joissa voidaan syvällisemmin pohtia kunkin uusiutuvan energiatuotantomuodon ekologisia, teknologisia, taloudellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Koulutuksella on merkittävä rooli, kun selvitellään omavaraisen energian käyttämisen mahdollisuuksia ja energiantuotannon lisäämistä. Ennen koulutussuunnitelman tekemistä tehtiin ennakkokysely, jolla selviteltiin, mikä uusiutuvien energiamuotojen tuotantomuodoista olisi kiinnostavin. Kyselyn perusteella päädyttiin siihen, että pilottikoulutuksena järjestettiin aurinkoenergian hyödyntäminen omakotitaloissa. Koulutuksessa selviteltiin yleistä kiinnostusta aurinkoenergian hyödyntämiseen ja sen kannattavuuteen.
Ekologiselta ja yhteiskunnalliselta kannalta aurinkoenergian hyödyntäminen sopii kaikille asiasta kiinnostuneille. Teknologiselta kannalta mielekkään ratkaisun hakeminen tuo omat haasteensa lähinnä siinä, kuinka paljon hankintaan on rahaa käytettävissä. Koulutuksen aikana kuitenkin todettiin, että kannattavuuden näkökulmasta tarkasteltuna aurinkoenergiasta ovat kiinnostuneet väärät ikäryhmät. Tulevaisuudessa koulutukseen tulee saada enemmän nuoria lapsiperheitä, joilla hankinnan takaisinmaksuaika on riittävän pitkä.
Uusiutuvien energialähteiden hyödyntämisen selvittämiseksi tarvitaan monipuolista tutkimusta ja koulutusta. Uusiutuvien energiantuotantomuotojen eri sektorien koulutuksia on ollut saatavilla tähän mennessä lähinnä vain teemapäivien muodossa. Tärkeää on löytää koulutuksille oikeat kohderyhmät. Tulevaisuudessa tavoitteena on järjestää pidempiä koulutuksia, joissa voidaan syvällisemmin pohtia kunkin uusiutuvan energiatuotantomuodon ekologisia, teknologisia, taloudellisia ja yhteiskunnallisia vaikutuksia.