Increasing the Number of Male Customers : Case Company: Népra
Rajala, Mari (2017)
Rajala, Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060612560
Tiivistelmä
Markkinointi on tärkeä osa yrityksille kun koitetaan houkutella uusia asiakkaita. Markkinointi on muuttunut voimakkaasti viime vuosina digitaalisen median avulla, ja tämä tuo uusia mahdollisuuksia yrityksille – etenkin uusille yrityksille, joilla on pienemmät resurssit. Ennen uusiin markkinoihin siirtymistä, on tärkeää tehdä kuluttajatutkimus, jolla voi tutustua kohdemarkkinoiden ostotapoihin yksityiskohtaisesti. Kuluttajien käyttäytymistutkimus auttaa markkinoijia tekemään sopivan suunnitelman yritykselleen. Sillä myös saa selville parhaat tavat, kuinka houkutella kohderyhmän asiakkaita. Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Népran kanssa, ja tällä pyritään löytämään parhaat mahdolliset tavat houkutella lisää miesasiakkaita ostamaan yrityksen tuotteita. Tutkimuksesta saadut tiedot ovat tärkeitä, sillä miesten osaston myynnin määrä ei ole yhtä korkea kuin yritys toivoisi.
Tämä opinnäytetyö käyttää kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja abduktiivista lähestymistapaa. Lähteitä on kerätty niin primääreistä kuin sekundääreistä lähteistä. Opinnäytetyön teoriaosuuteen käytetään niin luotettavia sähköisiä lähteitä kuin myös kirjallisuutta. Nämä antavat perustavan käsityksen lukijalle siitä, miksi kuluttajakäyttäytymistä tulee tutkia ja miten se hyödyttää yrityksiä.
Opinnäytetyön empiirinen osio sisältää Népran yritysesittely sekä heidän tämänhetkiset markkinointitavat. Myös tutkimusmenetelmät ja tulosten analysointi kuuluu empiiriseen osioon. Data kerättiin kahdella sähköisellä kyselytutkimuksella: toinen oli suunnattu nykyisille Népran asiakkaille ja toinen oli yleinen kysely päälle 25-vuotiaille miehille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että miehet haluavat tehdä ostoksia kasvokkain myyjien kanssa. Tulokset osoittavat kuitenkin, että heitä voidaan lähestyä miespuolisella markkinoinnilla sosiaalisen median kautta. Lisätutkimusta muiden yritysten markkinointitavoista suositellaan.
Tämä opinnäytetyö käyttää kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja abduktiivista lähestymistapaa. Lähteitä on kerätty niin primääreistä kuin sekundääreistä lähteistä. Opinnäytetyön teoriaosuuteen käytetään niin luotettavia sähköisiä lähteitä kuin myös kirjallisuutta. Nämä antavat perustavan käsityksen lukijalle siitä, miksi kuluttajakäyttäytymistä tulee tutkia ja miten se hyödyttää yrityksiä.
Opinnäytetyön empiirinen osio sisältää Népran yritysesittely sekä heidän tämänhetkiset markkinointitavat. Myös tutkimusmenetelmät ja tulosten analysointi kuuluu empiiriseen osioon. Data kerättiin kahdella sähköisellä kyselytutkimuksella: toinen oli suunnattu nykyisille Népran asiakkaille ja toinen oli yleinen kysely päälle 25-vuotiaille miehille.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että miehet haluavat tehdä ostoksia kasvokkain myyjien kanssa. Tulokset osoittavat kuitenkin, että heitä voidaan lähestyä miespuolisella markkinoinnilla sosiaalisen median kautta. Lisätutkimusta muiden yritysten markkinointitavoista suositellaan.