Hakukoneoptimointi ja sen kehittäminen analytiikan avulla HY+:n verkkosivustolla
Lempiäinen, Sara (2017)
Lempiäinen, Sara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111441
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa toimeksiantajalle eli Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+ Oy:lle hakukoneoptimoinnin opas. Opas sisältää keinoja, joilla HY+:n markkinointitiimi sekä koulutussuunnittelijat voivat omalta osaltaan edistää HY+:n verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Opinnäytetyössä keskitytään johtavaan hakukoneeseen Googleen, mutta hakukoneoptimoinnin perusperiaatteet ovat kaikissa hakukoneissa samat.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja hakukoneoptimointiin sekä web-analytiikkaan osana sitä. Digitaaliset sisällöt ovat jatkuvassa kasvussa ja perinteinen outbound-markkinointi on muuttunut inbound-markkinoinniksi. Kuluttaja kaipaa sisältöä, joka on hyödyllistä juuri hänelle. Digitaalisen markkinoinnin kohdennusmahdollisuudet ovat suuremmat kuin perinteisen mainonnan, sillä analytiikan avulla kerätty data antaa kuluttajista yllättävän tarkkaa tietoa.
Hakukoneoptimointia käydään läpi markkinointiviestinnän keinojen avulla, joten tässä opinnäytetyössä ei perehdytä hakukoneoptimoinnin tekniseen puoleen. Optimoinnin toimenpiteitä ovat avainsanatutkimus, sisällön, titlen, metatietojen ja kuvien optimointi sekä sisäisen ja ulkoisen linkityksen kehittäminen. Opinnäytetyössä käsitellään myös sosiaalisen median vaikutusta hakukoneoptimointiin sekä hakukoneoptimoinnin kehittämistä analytiikkatyökalun Google Analyticsin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja helppokäyttöinen hakukoneoptimoinnin opas, jonka avulla HY+ voi kehittää sivustonsa hakukoneoptimointia helposti. Oppaassa on käyty optimointitoimenpiteitä esimerkkien ja kuvien avulla. Oppaan lopussa kerrotaan hakukoneoptimoinnin kehittämisestä analytiikan avulla sekä avataan oppaassa käytettyjä käsitteitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään digitaaliseen markkinointiin ja hakukoneoptimointiin sekä web-analytiikkaan osana sitä. Digitaaliset sisällöt ovat jatkuvassa kasvussa ja perinteinen outbound-markkinointi on muuttunut inbound-markkinoinniksi. Kuluttaja kaipaa sisältöä, joka on hyödyllistä juuri hänelle. Digitaalisen markkinoinnin kohdennusmahdollisuudet ovat suuremmat kuin perinteisen mainonnan, sillä analytiikan avulla kerätty data antaa kuluttajista yllättävän tarkkaa tietoa.
Hakukoneoptimointia käydään läpi markkinointiviestinnän keinojen avulla, joten tässä opinnäytetyössä ei perehdytä hakukoneoptimoinnin tekniseen puoleen. Optimoinnin toimenpiteitä ovat avainsanatutkimus, sisällön, titlen, metatietojen ja kuvien optimointi sekä sisäisen ja ulkoisen linkityksen kehittäminen. Opinnäytetyössä käsitellään myös sosiaalisen median vaikutusta hakukoneoptimointiin sekä hakukoneoptimoinnin kehittämistä analytiikkatyökalun Google Analyticsin avulla.
Opinnäytetyön tuloksena on selkeä ja helppokäyttöinen hakukoneoptimoinnin opas, jonka avulla HY+ voi kehittää sivustonsa hakukoneoptimointia helposti. Oppaassa on käyty optimointitoimenpiteitä esimerkkien ja kuvien avulla. Oppaan lopussa kerrotaan hakukoneoptimoinnin kehittämisestä analytiikan avulla sekä avataan oppaassa käytettyjä käsitteitä.