Kasvatusyhteistyö päiväkodissa : "Avointa vuoropuhelua"
Vauto, Kaija (2017)
Vauto, Kaija
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710555
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata etelä-suomalaisen päiväkodin vanhempien kokemuksia ja odotuksia kasvatusyhteistyöstä. Varhaiskasvatuksessa oli aloitettu panostamaan kasvatusyhteistyöhön henkilökunnan koulutuksilla ja aloittamalla päiväkotiin tulevien uusien lapsien kotikäynnit. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa, miten kasvatusyhteistyö toteutuu päiväkodissa. Tuloksisen perusteella kartoitetaan mahdolliset epäkohdat, jotka estävät yhteistyön syntymistä, jonka mukaan kehitetään toimintaa jatkossa kumppanuutta suosivampaan suuntaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto-keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä päiväkodin vanhempaa. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Teoreettinen viitekehys muodostui kasvatusyhteistyöstä, sen synnystä ja rakentumisesta.
Tutkimuksesta selvisi, että vanhemmat pitivät kasvatusyhteistyön syntymisessä yhtenä tärkeimpänä asiana avointa ja rehellistä toimintaa, joka luo vankan pohjan hyvälle kumppanuudelle. Päivittäiset keskustelut van-hempien ja kasvattajien välillä kanssa sujuivat hyvin ja heidän mielestään sähköinen tiedottaminen ja ilmoitustaulu olivat mieluisimmat tavat il-moittaa päiväkodin tai ryhmän asioita. Tutkimuksesta myös selvisi, van-hempien toivomus saada enemmän tukea kasvatukseen, suppeamman ja selkeämmän vasu-lomakkeen sekä halu tutustua päiväkodin toimintaan avoimien ovien muodossa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä ja aineisto-keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin viittä päiväkodin vanhempaa. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Teoreettinen viitekehys muodostui kasvatusyhteistyöstä, sen synnystä ja rakentumisesta.
Tutkimuksesta selvisi, että vanhemmat pitivät kasvatusyhteistyön syntymisessä yhtenä tärkeimpänä asiana avointa ja rehellistä toimintaa, joka luo vankan pohjan hyvälle kumppanuudelle. Päivittäiset keskustelut van-hempien ja kasvattajien välillä kanssa sujuivat hyvin ja heidän mielestään sähköinen tiedottaminen ja ilmoitustaulu olivat mieluisimmat tavat il-moittaa päiväkodin tai ryhmän asioita. Tutkimuksesta myös selvisi, van-hempien toivomus saada enemmän tukea kasvatukseen, suppeamman ja selkeämmän vasu-lomakkeen sekä halu tutustua päiväkodin toimintaan avoimien ovien muodossa.