Kuluttajakäyttäytyminen Porin REKO-lähiruokapiirissä
Kiuru, Emilia (2017)
Kiuru, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249980
Tiivistelmä
Ruuan alkuperä ja sen tuotantotavat kiinnostavat kuluttajia enemmän kuin koskaan. Kuluttajat hakevat tietoa tuottajista ja tuotantomenetelmistä sekä tuotantotapojen eettisyydestä. Lähi- ja luomuruoka ovat nostaneet suosiotaan kovaa vauhtia kuluttajien keskuudessa. Melko tuore trendi lähiruokamarkkinoilla on REKO-toiminta. REKO tarkoittaa reilua kuluttamista - Rejäl Konsumtion. REKO-ryhmät toimivat Facebookin välityksellä omissa paikallisissa ryhmissään. Tilaukset tehdään REKO-ryhmän Facebook-seinälle. Tuotteiden jako kuluttajille suoritetaan aina samassa paikassa samaan aikaan.
REKOn juuret ovat Ranskassa, josta Thomas Snellmann toi REKOn Suomeen vuonna 2012. Toimintamallia on muutettu Suomen oloihin sopivammaksi ja joustavammaksi. Nykyään REKO-piirejä on toistasataa Suomessa ja käyttäjiäkin lähes 100 000. Porissa toimivat REKO Porin jäsenmäärä on lähes 10 000 ja Rehdin Kaupan REKO Porin jäsenmäärä on noin 4900.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuluttajakäyttäytymistä porilaisessa REKO-lähiruokapiirissä. Tutkimuksessa haluttiin saada selville, millä perusteilla kuluttaja-asiakas valitsee elintarvikkeidensa ostopaikaksi REKOn. Tutkimus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja keskeisenä tiedonkeruumenetelmänä oli harkinnanvaraisesti ja sattumanvaraisesti valittujen REKOn käyttäjien teemahaastattelut. Teemahaastattelut tehtiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Haastattelun teemoina olivat REKOn suosiminen, tuotteiden valintakriteerit, mielikuvat REKOsta, kehitysehdo-tukset sekä hintataso. Tutkimuksen vastauksissa nousi esiin kolme usein toistuvaa selkeää teemaa; lähi- ja luomuruuan käyttäminen ja tukeminen, ruuan ostaminen lähituottajalta ilman välikäsiä sekä ruuan alkuperä ja eettisyys.
Opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia, eikä suppean haastattelumäärän perusteella voi tehdä yleistyksiä kaikista REKO-lähiruokapiirin kuluttajista.
REKOn juuret ovat Ranskassa, josta Thomas Snellmann toi REKOn Suomeen vuonna 2012. Toimintamallia on muutettu Suomen oloihin sopivammaksi ja joustavammaksi. Nykyään REKO-piirejä on toistasataa Suomessa ja käyttäjiäkin lähes 100 000. Porissa toimivat REKO Porin jäsenmäärä on lähes 10 000 ja Rehdin Kaupan REKO Porin jäsenmäärä on noin 4900.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuluttajakäyttäytymistä porilaisessa REKO-lähiruokapiirissä. Tutkimuksessa haluttiin saada selville, millä perusteilla kuluttaja-asiakas valitsee elintarvikkeidensa ostopaikaksi REKOn. Tutkimus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja keskeisenä tiedonkeruumenetelmänä oli harkinnanvaraisesti ja sattumanvaraisesti valittujen REKOn käyttäjien teemahaastattelut. Teemahaastattelut tehtiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Haastattelun teemoina olivat REKOn suosiminen, tuotteiden valintakriteerit, mielikuvat REKOsta, kehitysehdo-tukset sekä hintataso. Tutkimuksen vastauksissa nousi esiin kolme usein toistuvaa selkeää teemaa; lähi- ja luomuruuan käyttäminen ja tukeminen, ruuan ostaminen lähituottajalta ilman välikäsiä sekä ruuan alkuperä ja eettisyys.
Opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia, eikä suppean haastattelumäärän perusteella voi tehdä yleistyksiä kaikista REKO-lähiruokapiirin kuluttajista.