”Minulla ei koskaan aikaisemmin ole ollut niin hauskaa lasten kanssa kuin tänä syksynä” : Päiväkodin työntekijöiden kokemuksia tutustumisleikkien
Kosola, Mari (2017)
Kosola, Mari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410014
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ja syventää tietoa ryhmäyttämisestä ja ryhmäytymisestä. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten lapsiryhmän aikuiset kokevat tutustumisleikit ja mitä he ajattelevat niiden käytöstä lapsiryhmän ryhmäyttämisessä uuden toimintakauden alussa.
Tutkimus toteutettiin kaakkoissuomalaisessa päiväkodissa ja siihen osallistuivat kahden 2 ̶ 6-vuotiaiden lapsiryhmien työntekijät, yhteensä kuusi työntekijää. Tutkimusprosessi aloitettiin yhteisellä Tutustumispajalla, minkä jälkeen työntekijät itse kokeilivat erilaisia tutustumisleikkejä omissa ryhmissään kahden kuukauden ajan.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin päiväkotia lapsen sosiaalisena toimintaympäristönä, vertaisryhmänä, varhaiskasvatusta määrittäviä säädöksiä, 3 ̶ 5-vuotiaan lapsen ryhmätaitoja, erilaisia ryhmäilmiöitä, ryhmäyttämistä, ryhmäytymistä, turvallisen ryhmän piirteitä ja erilaisia tutustumisleikkejä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kahden eri kirjoitelman avulla. Aineiston analyysi suoritettiin teemoittelemalla litteroidut kirjoitelmat.
Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijät kokivat tutustumisleikkien käyttämisen hyväksi menetelmäksi lapsiryhmän ryhmäyttämisessä. Tutustumisleikkien käytössä tuli ilmi runsaasti erilaisia hyötyjä mutta myös haasteita. Uutta työntekijöille tutkimusprosessissa oli tutustumisleikkien systemaattinen käyttö pidemmän aikaa verrattuna aikaisempaan.
Tutkimus toteutettiin kaakkoissuomalaisessa päiväkodissa ja siihen osallistuivat kahden 2 ̶ 6-vuotiaiden lapsiryhmien työntekijät, yhteensä kuusi työntekijää. Tutkimusprosessi aloitettiin yhteisellä Tutustumispajalla, minkä jälkeen työntekijät itse kokeilivat erilaisia tutustumisleikkejä omissa ryhmissään kahden kuukauden ajan.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin päiväkotia lapsen sosiaalisena toimintaympäristönä, vertaisryhmänä, varhaiskasvatusta määrittäviä säädöksiä, 3 ̶ 5-vuotiaan lapsen ryhmätaitoja, erilaisia ryhmäilmiöitä, ryhmäyttämistä, ryhmäytymistä, turvallisen ryhmän piirteitä ja erilaisia tutustumisleikkejä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin kahden eri kirjoitelman avulla. Aineiston analyysi suoritettiin teemoittelemalla litteroidut kirjoitelmat.
Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijät kokivat tutustumisleikkien käyttämisen hyväksi menetelmäksi lapsiryhmän ryhmäyttämisessä. Tutustumisleikkien käytössä tuli ilmi runsaasti erilaisia hyötyjä mutta myös haasteita. Uutta työntekijöille tutkimusprosessissa oli tutustumisleikkien systemaattinen käyttö pidemmän aikaa verrattuna aikaisempaan.