FOTOGRAMMETRIAN JA 3D-SKANNAUKSEN HYÖDYNTÄMINEN 3D-MALLINNUKSESSA
Uitto, Mika (2017)
Uitto, Mika
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239671
Tiivistelmä
Tavoitteena oli tehdä 3D-malleja valokuvista monen näkymän stereo-teknologiaa hyö-dyntävällä ohjelmalla. Myös 3D-skannausta tutkittiin rajallisesti. Opinnäytteessä käsi-tellään kuvamittaukseen ja 3D-skannaukseen liittyviä teknologioita ja niitä hyödynne-tään jatkossa 3D-tulostukseen ja mallien käyttöön peliympäristöissä. Kyseiset menetel-mät liittyvät vahvasti digitaaliseen valokuvaukseen, joten teoriaosio keskittyi myös yk-sityiskohtaisesti siihen.
Objektit valokuvattiin ja kuvat tuotiin 3DF Zephyr-ohjelmaan. Kuvat käsiteltiin ja ne rajattiin sisältämään vain halutut kohdat kuvista, minkä jälkeen rakennusvaihe alkoi. 3D-skannausta tutkittiin rajallisesti yhden objektin skannauksella. Lähteinä käytettiin ohjelmien käyttöoppaita, alaan liittyviä tutkimuksia sekä digitaaliseen valokuvaukseen liittyviä oppaita.
3DF Zephyr pystyi rakentamaan monimutkaisia malleja. Ohjelman käsittelynopeus oli vahvasti rajoitettu ohjelman Lite-versiossa ja teknologian tärkeimpiä puolia oli jätetty Pro-lisenssiin. Riippumatta näistä rajoituksista lopputulos oli yllättävän hyvä. Malliin jäi muutamia isompia aukkoja, joita ohjelma ei kyennyt laskemaan. 3D-skannaus oli on-nistunut. Skannaus osoitti, että se on monen näkymän stereo -teknologian haastaja. Pää-telmänä oli, että jatkossa tarvitaan ohjelman täysi lisenssi ja että nämä teknologiat kor-vaavat enenemässä määrin osan perinteisestä 3D-mallintamisesta.
Objektit valokuvattiin ja kuvat tuotiin 3DF Zephyr-ohjelmaan. Kuvat käsiteltiin ja ne rajattiin sisältämään vain halutut kohdat kuvista, minkä jälkeen rakennusvaihe alkoi. 3D-skannausta tutkittiin rajallisesti yhden objektin skannauksella. Lähteinä käytettiin ohjelmien käyttöoppaita, alaan liittyviä tutkimuksia sekä digitaaliseen valokuvaukseen liittyviä oppaita.
3DF Zephyr pystyi rakentamaan monimutkaisia malleja. Ohjelman käsittelynopeus oli vahvasti rajoitettu ohjelman Lite-versiossa ja teknologian tärkeimpiä puolia oli jätetty Pro-lisenssiin. Riippumatta näistä rajoituksista lopputulos oli yllättävän hyvä. Malliin jäi muutamia isompia aukkoja, joita ohjelma ei kyennyt laskemaan. 3D-skannaus oli on-nistunut. Skannaus osoitti, että se on monen näkymän stereo -teknologian haastaja. Pää-telmänä oli, että jatkossa tarvitaan ohjelman täysi lisenssi ja että nämä teknologiat kor-vaavat enenemässä määrin osan perinteisestä 3D-mallintamisesta.