Verkkokauppa ja kuluttajan luottamuksen syntyyn vaikuttavat tekijät
Forstadius, Matti (2017)
Forstadius, Matti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168503
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tarkastella kuluttajan ja verkkokaupan välisen luottamuksen syntyyn vaikuttavia tekijöitä ja sitä millaista kilpailuetua luotettavana pidetty verkkokauppa voi saada muihin alan toimijoihin nähden. Tarkastelemme erityisesti kannattaako verkkokaupan hankkia itselleen kolmannen osapuolen myöntämä luottamusmerkki vai pyrkiä rakentamaan luotettavuutta joillain muilla keinoilla.
Tässä työssä tarkastelen aikaisempien tutkimuksien pohjalta sitä, millaista hyötyä näistä merkeistä on ja miten luottamus rakentuu verkossa. Työ on kirjallisuustutkimus, ja pyrkimyksenä on pitää näkökulma käytännönläheisenä ja tuoda esille erilaisia tapoja, joilla verkkokauppa voi viestiä luotettavuutta. Aineistoksi on kerätty tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia. Tämän lisäksi tukena on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tämän aineiston pohjalta lähdetään luomaan näkökulmaa verkkokaupan menestystekijöihin, jonka keskiössä on kuluttajan ja verkkokaupan välinen luottamus. Työn luettuasi sinulla on toivottavasti käsitys, siitä mitkä ovat tärkeimmät tekijät kuluttajan ja verkkokaupan välisen luottamuksen synnyssä, ja mihin näistä verkkokaupan kannattaa panostaa. Tarkoituksena on nostaa esille perusasioita, jotka kannattaa ottaa huomioon verkkokaupan perustamisessa.
Tässä työssä tarkastelen aikaisempien tutkimuksien pohjalta sitä, millaista hyötyä näistä merkeistä on ja miten luottamus rakentuu verkossa. Työ on kirjallisuustutkimus, ja pyrkimyksenä on pitää näkökulma käytännönläheisenä ja tuoda esille erilaisia tapoja, joilla verkkokauppa voi viestiä luotettavuutta. Aineistoksi on kerätty tieteellisiä artikkeleita ja tutkimuksia. Tämän lisäksi tukena on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tämän aineiston pohjalta lähdetään luomaan näkökulmaa verkkokaupan menestystekijöihin, jonka keskiössä on kuluttajan ja verkkokaupan välinen luottamus. Työn luettuasi sinulla on toivottavasti käsitys, siitä mitkä ovat tärkeimmät tekijät kuluttajan ja verkkokaupan välisen luottamuksen synnyssä, ja mihin näistä verkkokaupan kannattaa panostaa. Tarkoituksena on nostaa esille perusasioita, jotka kannattaa ottaa huomioon verkkokaupan perustamisessa.