Analyysi kahden suomalaisen sähköyhtiön sosiaalisen median käytöstä
Zogijani, Premtim (2017)
Zogijani, Premtim
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168455
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttanut liiketoimtaa pysyvästi, mutta muutos näkyy eniten markkinoinnissa. Resurssien laittaminen sosiaaliseen mediaan on ehdotonta niin suurille, kuin pienille yrityksille pysyäkseen mukana kilpailussa. Koska sosiaalinen media on jatkuvasti muuttuva ilmiö, sitä myötä muuttuu myös liiketoimintamallit ja yksi näistä on markkinointiviestintä. Yrityksen on siis hallittava uusia markkinointiviestinnän keinoja menestyäkseen sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda markkinointiviestinnän analyysi kahden suomalaisen energia-alan yhtiön suoriutumisesta sosiaalisessa mediassa.
Tarkoituksena oli luoda malli, jota yritykset voisivat hyödyntää ja soveltaa itselleen sopivaksi.
Tämän työn viitekehyksen ensimmäisen luvun tavoitteena oli kerätä mahdollisimman laadukasta tietoa sosiaalisesta mediasta yleisesti, liiketoiminnallisesti hyödyttävistä kanavista sekä sen erilaisista ominaisuuksista ja muodooista. Tarkoituksena oli tutustua sosiaaliseen mediaan syvällisesti.
Viitekehyksen toinen luku perustuu sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiviestintään. Siinä pyritään selvittämään sosiaalisen median vaikutusta markkinointiviestinnässä ja miten markkinointiviestintää suunnitellaan strategisesti. Lisäksi se käsittelee sisältömarkkinointi ja miten yritykset voi sitä hyödyntää sekä miten sosiaalisessa mediassa kampanjoidaan ja miten tuloksia mitataan ja analysoidaan.
Kolmas luku on toteutettu produktityyppisesti, se sisältää analyysin kahden suomalaisen sähköyhtiön suoriutumisesta sosiaalisessa mediassa. Tarkastelukohteena ovat Helen ja Fortum, koska näiden sähköyhtiöiden panostus sosiaalisessa mediassa on esimerkillistä ja näkyvää. Analyysi on jaettu neljään osaan: tilanneanalyysiin, sisältöanalyysiin, sitouttamisen analyysiin ja kehittämisehdotuksiin. Analyysi perustuu teoreettisen viitekehyksen teoriaan ja siinä käytettyihin malleihin. Yritysten suoriutumista on tarkasteltu käyttäen julkista olevaa tietoa sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda markkinointiviestinnän analyysi kahden suomalaisen energia-alan yhtiön suoriutumisesta sosiaalisessa mediassa.
Tarkoituksena oli luoda malli, jota yritykset voisivat hyödyntää ja soveltaa itselleen sopivaksi.
Tämän työn viitekehyksen ensimmäisen luvun tavoitteena oli kerätä mahdollisimman laadukasta tietoa sosiaalisesta mediasta yleisesti, liiketoiminnallisesti hyödyttävistä kanavista sekä sen erilaisista ominaisuuksista ja muodooista. Tarkoituksena oli tutustua sosiaaliseen mediaan syvällisesti.
Viitekehyksen toinen luku perustuu sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiviestintään. Siinä pyritään selvittämään sosiaalisen median vaikutusta markkinointiviestinnässä ja miten markkinointiviestintää suunnitellaan strategisesti. Lisäksi se käsittelee sisältömarkkinointi ja miten yritykset voi sitä hyödyntää sekä miten sosiaalisessa mediassa kampanjoidaan ja miten tuloksia mitataan ja analysoidaan.
Kolmas luku on toteutettu produktityyppisesti, se sisältää analyysin kahden suomalaisen sähköyhtiön suoriutumisesta sosiaalisessa mediassa. Tarkastelukohteena ovat Helen ja Fortum, koska näiden sähköyhtiöiden panostus sosiaalisessa mediassa on esimerkillistä ja näkyvää. Analyysi on jaettu neljään osaan: tilanneanalyysiin, sisältöanalyysiin, sitouttamisen analyysiin ja kehittämisehdotuksiin. Analyysi perustuu teoreettisen viitekehyksen teoriaan ja siinä käytettyihin malleihin. Yritysten suoriutumista on tarkasteltu käyttäen julkista olevaa tietoa sosiaalisessa mediassa.