Suunnitelma sosiaalisen median toteutukseen B2B-palvelujen markkinoinnissa
Ylikoski, Satu (2017)
Ylikoski, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107425
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella sosiaalista mediaa, sen kanavia ja hyödynnettävyyttä B2B-liiketoiminnassa palvelualoilla. Tavoitteena oli lisäksi laatia sosiaalisen median suunnitelma ja tutkailla, mitä tulee ottaa huomioon ennen kuin markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan ryhtyä toteuttamaan.
Opinnäytetyössä kerättiin erilaisista lähteistä tietoperustaa arkkitehtuurialalla toimivalle toimeksiantajalle laadittavaa toiminnallista osiota varten. Tietoperusta kerättiin ajankohtaisista blogeista sekä artikkeleista ja niissä käsiteltiin sosiaalisen median eri kanavia, sen eroja perinteiseen markkinointiviestintään sekä sosiaalisen median suunnitelmaan kuuluvia aihe-alueita.
Tietoperustan pohjalta toimeksiantajalle laadittiin suunnitelma sosiaalisen median käytöstä, jotta yrityksen markkinointi olisi mahdollisimman tehokasta. Laadittu suunnitelma sisältää kilpailijoiden vertailun lisäksi asetetut tavoitteet ja mittarit, kohderyhmän määrittelyn, valitut julkaisukanavat, sisältösuunnitelman, asetetut resurssit ja budjetin sekä vuosikellon ja toimintakalenterin sosiaalisen median toteutusvaihetta varten.
Opinnäytetyön tuloksena olevassa suunnitelmassa luodaan raamit ja reunaehdot sosiaalisen median eri kanavissa toteutettavalle markkinoinnille. Laaditulla suunnitelmalla toimeksiantajalle annettiin valmiudet lähteä toteuttamaan markkinointia sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyössä kerättiin erilaisista lähteistä tietoperustaa arkkitehtuurialalla toimivalle toimeksiantajalle laadittavaa toiminnallista osiota varten. Tietoperusta kerättiin ajankohtaisista blogeista sekä artikkeleista ja niissä käsiteltiin sosiaalisen median eri kanavia, sen eroja perinteiseen markkinointiviestintään sekä sosiaalisen median suunnitelmaan kuuluvia aihe-alueita.
Tietoperustan pohjalta toimeksiantajalle laadittiin suunnitelma sosiaalisen median käytöstä, jotta yrityksen markkinointi olisi mahdollisimman tehokasta. Laadittu suunnitelma sisältää kilpailijoiden vertailun lisäksi asetetut tavoitteet ja mittarit, kohderyhmän määrittelyn, valitut julkaisukanavat, sisältösuunnitelman, asetetut resurssit ja budjetin sekä vuosikellon ja toimintakalenterin sosiaalisen median toteutusvaihetta varten.
Opinnäytetyön tuloksena olevassa suunnitelmassa luodaan raamit ja reunaehdot sosiaalisen median eri kanavissa toteutettavalle markkinoinnille. Laaditulla suunnitelmalla toimeksiantajalle annettiin valmiudet lähteä toteuttamaan markkinointia sosiaalisessa mediassa.