Kaupallista estetiikkaa : mainosvalokuva sosiaalisessa mediassa
Vuorinen, Terri (2017)
Vuorinen, Terri
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107302
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan sosiaalisen median mainosvalokuvia kahdessa eri sosiaalisen median alustassa: Instagramissa ja blogeissa, joissa valokuvat ja visuaalisuus ovat keskeisessä osassa sisältöä. Opinnäytetyön teoria pohjautuu painettuihin ja verkkolähteisiin brändistä ja sosiaalisesta mediasta. Lisäksi on haastateltu alan asiantuntijoita kolmesta eri näkökulmasta: brändin, bloggaajan ja sosiaalisen median strategistin perspektiivistä.
Opinnäytetyö käsittelee aluksi Instagramissa esiintyviä mainosvalokuvia, jotka voidaan jakaa kahteen eri tyyppiin: ostettuun ja orgaaniseen sisältöön. Lisäksi käydään läpi, minkälainen visuaalinen tyyli Instagramiin sopii ja millaiset ratkaisut sen esteettisessä ympäristössä erityisen hyvin toimivat.
Seuraavaksi käsitellään mainosvalokuvia blogeissa: käydään läpi blogien ja brändien yhteistyömuotoja ja niiden kautta syntyviä mainosvalokuvia, joita blogien lisäksi nähdään myös brändien omissa kanavissa. Lisäksi analysoidaan kahden eri blogin yhteistyötä saman brändin kanssa samasta tuotesarjasta ja tutkitaan, miten blogijulkaisuista ilmenee, että kyseessä on mainos, mitä erityispiirteitä kuvista löytyy sekä miten kuvat ovat blogien lisäksi näkyneet brändin omissa sosiaalisen median kanavissa.
Lopuksi pohditaan, miten tälle ajalle tyypilliset kulttuurin ilmiöt, aineeton talous, jakamisen kulttuuri sekä amatörismi, heijastuvat sosiaalisen median mainosvalokuviin.
Opinnäytetyö käsittelee aluksi Instagramissa esiintyviä mainosvalokuvia, jotka voidaan jakaa kahteen eri tyyppiin: ostettuun ja orgaaniseen sisältöön. Lisäksi käydään läpi, minkälainen visuaalinen tyyli Instagramiin sopii ja millaiset ratkaisut sen esteettisessä ympäristössä erityisen hyvin toimivat.
Seuraavaksi käsitellään mainosvalokuvia blogeissa: käydään läpi blogien ja brändien yhteistyömuotoja ja niiden kautta syntyviä mainosvalokuvia, joita blogien lisäksi nähdään myös brändien omissa kanavissa. Lisäksi analysoidaan kahden eri blogin yhteistyötä saman brändin kanssa samasta tuotesarjasta ja tutkitaan, miten blogijulkaisuista ilmenee, että kyseessä on mainos, mitä erityispiirteitä kuvista löytyy sekä miten kuvat ovat blogien lisäksi näkyneet brändin omissa sosiaalisen median kanavissa.
Lopuksi pohditaan, miten tälle ajalle tyypilliset kulttuurin ilmiöt, aineeton talous, jakamisen kulttuuri sekä amatörismi, heijastuvat sosiaalisen median mainosvalokuviin.