B2B-yrityksen sisältömarkkinoinnin kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi
Hämäläinen, Silja (2017)
Hämäläinen, Silja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097291
Tiivistelmä
Tämän loppuvuodesta 2015 aloitetun opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten työn toimeksiantaja Duunitori Oy voisi kehittää yrityksille suunnattua sisältömarkkinointiaan asiakaslähtöisempään suuntaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnin suunnittelussa.
Sisältömarkkinointi on kustannustehokas ja kestävä keino kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja rakentaa sen asiantuntijakuvaa tarjoamalla kohderyhmälle arvokasta sisältöä ilman myynnillistä otetta.
Työn viitekehys koostuu digitaalisesta markkinoinnista ja erityisesti siinä syvennytään sisältömarkkinointiin, sen yritykselle luomiin mahdollisuuksiin sekä sen erilaisiin muotoihin. Lisäksi tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä markkinoinnissa.
Empiirisessä osuudessa toteutettiin ensin kartoittava tutkimus muun muassa Duunitorin Google Analytics –dataa hyödyntäen. Kartoittavan tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaiset toimeksiantajan verkkosivuilla olevat sisältöryhmät kohderyhmää tuntuvat kiinnostavan. Kartoittavan tutkimuksen tuloksia käytettiin haastattelututkimuksen haastattelurungon luomisen tukena.
Haastattelututkimuksen kohteena oli toimeksiantajan asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat. Haastattelujen avulla haluttiin syventää ymmärrystä kohderyhmää kiinnostavista teemoista sekä sisältömuodoista ja –ryhmistä, sekä siitä, missä kiinnostavaan sisältöön törmätään. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sisällön tulee aina tarjota jotain uutta ja kiinnostavaa. Kiinnostavaan sisältöön törmätään varsinkin LinkedInissä.
Duunitori Oy:n kannattaa ottaa myös myynti mukaan sisältömarkkinoinnin teemojen suunnitteluun, sillä myynti on tekemisissä asiakkaan kanssa eniten. Lisäksi tärkeää on ajan tasalla pysyminen muun muassa rekrytoinnin trendeihin liittyen, jotta kohderyhmälle osataan aina tarjota ajankohtaista sisältöä. Ylipäätään sisältömarkkinointi on alue, jota kannattaa koko ajan kehittää.
Sisältömarkkinointi on kustannustehokas ja kestävä keino kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja rakentaa sen asiantuntijakuvaa tarjoamalla kohderyhmälle arvokasta sisältöä ilman myynnillistä otetta.
Työn viitekehys koostuu digitaalisesta markkinoinnista ja erityisesti siinä syvennytään sisältömarkkinointiin, sen yritykselle luomiin mahdollisuuksiin sekä sen erilaisiin muotoihin. Lisäksi tarkastellaan asiakaslähtöisyyttä markkinoinnissa.
Empiirisessä osuudessa toteutettiin ensin kartoittava tutkimus muun muassa Duunitorin Google Analytics –dataa hyödyntäen. Kartoittavan tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, millaiset toimeksiantajan verkkosivuilla olevat sisältöryhmät kohderyhmää tuntuvat kiinnostavan. Kartoittavan tutkimuksen tuloksia käytettiin haastattelututkimuksen haastattelurungon luomisen tukena.
Haastattelututkimuksen kohteena oli toimeksiantajan asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat. Haastattelujen avulla haluttiin syventää ymmärrystä kohderyhmää kiinnostavista teemoista sekä sisältömuodoista ja –ryhmistä, sekä siitä, missä kiinnostavaan sisältöön törmätään. Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sisällön tulee aina tarjota jotain uutta ja kiinnostavaa. Kiinnostavaan sisältöön törmätään varsinkin LinkedInissä.
Duunitori Oy:n kannattaa ottaa myös myynti mukaan sisältömarkkinoinnin teemojen suunnitteluun, sillä myynti on tekemisissä asiakkaan kanssa eniten. Lisäksi tärkeää on ajan tasalla pysyminen muun muassa rekrytoinnin trendeihin liittyen, jotta kohderyhmälle osataan aina tarjota ajankohtaista sisältöä. Ylipäätään sisältömarkkinointi on alue, jota kannattaa koko ajan kehittää.