Kirjanpidon käytännöt ja sähköiseen taloushallintoon siirtyminen : opas ja opasvideot Tili-Saarimaa Oy:n asiakkaille
Mäkinen, Henna; Leppämäki, Anu (2017)
Mäkinen, Henna
Leppämäki, Anu
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705096990
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda tilitoimisto Tili-Saarimaa Oy:n asiakkaille annettava, sähköiseen taloushallintoon siirtymistä tukeva kirjallinen opas sekä opasvideoita. Toimeksiantajayrityksellä oli tarvetta uusille ohjeille, koska se oli siirtymässä sähköiseen taloushallintoon ja halusi muutosvaiheessa edistää asiakastyytyväisyyttä sekä ehkäistä ylimääräistä selvitys- ja neuvontatyötä. Oppaan tarkoituksena on neuvoa asiakkaita yleisissä kirjanpidossa huomioon otettavissa asioissa, tilitoimiston ja asiakasyrityksen välisissä käytännöissä, ohjelmiston käytössä sekä ohjeistaa siinä, miten prosessit muuttuvat asiakkaiden näkökulmasta sähköisyyden myötä. Opasvideoiden tarkoituksena on opastaa uuden taloushallinnon ohjelmiston käyttössä konkreettisin esimerkein.
Työn teoriaosuudessa käsitellään yleisiä kirjanpidon käytäntöjä, sähköistä taloushallintoa ja oppaan laatimiseen liittyviä laatukriteerejä. Teoriaosuus on kirjoitettu ammattikirjallisuuden ja – lehtien sekä Internet-lähteiden pohjalta. Opinnäytetyön empiirisessä osassa laadittiin teoriaosuuden pohjalta kirjallinen opas, joka liitettiin työn loppuun. Opasvideot tehtiin aiemman kokemuksen sekä toimeksiantajan toiveiden pohjalta.
Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen tuo mukanaan sekä hyötyjä että haittoja riippuen siitä, kuinka hyvin tilitoimisto hoitaa muutosprosessin ja kuinka motivoitunut asiakas on käyttämään omaa aikaansa uuden opettelemiseen. Tästä syystä tilitoimiston on tärkeää tukea ja opastaa asiakasyrityksiä muutosvaiheessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneessä oppaassa asiat esitettiin mahdollisimman selkeästi niin, että taloushallintoa ymmärtämätönkin lukija pystyisi ne sisäistämään helposti. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan kirjallinen opas on rakenteeltaan helppolukuinen, sisällöllisesti korkealuokkainen sekä tilitoimiston asiakkaiden tarpeet huomioon ottava. Toimeksiantajan mukaan opasvideot ohjeistivat hyvin ja selkeästi uuden ohjelmiston käyttöä sekä ovat hänen toivei ttensa mukaisia. Opas ja opasvideot on tarkoitus jakaa kaikille tilitoimiston asiakkaille sähköisessä muodossa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään yleisiä kirjanpidon käytäntöjä, sähköistä taloushallintoa ja oppaan laatimiseen liittyviä laatukriteerejä. Teoriaosuus on kirjoitettu ammattikirjallisuuden ja – lehtien sekä Internet-lähteiden pohjalta. Opinnäytetyön empiirisessä osassa laadittiin teoriaosuuden pohjalta kirjallinen opas, joka liitettiin työn loppuun. Opasvideot tehtiin aiemman kokemuksen sekä toimeksiantajan toiveiden pohjalta.
Sähköiseen taloushallintoon siirtyminen tuo mukanaan sekä hyötyjä että haittoja riippuen siitä, kuinka hyvin tilitoimisto hoitaa muutosprosessin ja kuinka motivoitunut asiakas on käyttämään omaa aikaansa uuden opettelemiseen. Tästä syystä tilitoimiston on tärkeää tukea ja opastaa asiakasyrityksiä muutosvaiheessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneessä oppaassa asiat esitettiin mahdollisimman selkeästi niin, että taloushallintoa ymmärtämätönkin lukija pystyisi ne sisäistämään helposti. Toimeksiantajalta saadun palautteen mukaan kirjallinen opas on rakenteeltaan helppolukuinen, sisällöllisesti korkealuokkainen sekä tilitoimiston asiakkaiden tarpeet huomioon ottava. Toimeksiantajan mukaan opasvideot ohjeistivat hyvin ja selkeästi uuden ohjelmiston käyttöä sekä ovat hänen toivei ttensa mukaisia. Opas ja opasvideot on tarkoitus jakaa kaikille tilitoimiston asiakkaille sähköisessä muodossa.