Mörk turism - en undersökning om underliggande motiv till unga vuxnas intresse för fenomenet
Lindroos, Julia (2017)
Lindroos, Julia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705076698
Tiivistelmä
Mörk turism är ett begrepp som inte väldigt många känner till även om det är ganska populärt som turist att besöka någon form av mörk turism. Syftet med detta arbete är redogöra för vilka motiven bakom unga vuxnas intresse för mörk turism är och vilka känslor som kan uppstå vid besöken av en mörk turism plats. Målgruppen för detta arbete är unga vuxna i åldren 18-29 år från södra Svenskfinland. Den teoretiska referensramen består av motivationsfaktorer, konsumentbeteende samt destinationsteori. De mest centrala referenserna för detta arbete är teorin om mörk turism av Sharpley (2009), motivationsfaktorer av McIntosh, Goeldner och Ritchie (1995) samt konsumentbeteende av Cooper och Gilbert (2008). Datainsamlingsmetoden för detta arbete är kvantitativa webbenkäter som distribuerades via Facebook och enkäten bestod av 17 frågor. Totalt deltog 104 personer i undersökningen och resultatet sammanställdes i programmet SPSS med vars hjälp tydliga figurer och numerisk data kunde presenteras i resultatredovisningen. I resultatredovisningen samt diskussionen framkommer det att de centrala motiven för unga vuxnas intresse för mörk turism är att de vill uppleva olika länders kultur, lära sig om landets historia samt nyfikenhet för mörk turism platserna. För respondenterna var det flera olika känslor som uppstod vid besöken men majoriteten uppgav att de kände respekt, ödmjukhet, tacksamhet och sorg vid besöken. Dark tourism is a concept that not very many people know about even though it is fairly popular to visit dark tourism sites. The purpose of this degree thesis is to narrate the motivation of young adults for visiting dark tourism and which emotions the visitors might develop. The target audience for this survey is young adults between the ages of 18 and 29 from South Finland. The theory part includes a discussion of motivation factors, consumer behavior and destination theory and the most used references are Sharpley (2009), McIntosh, Goeldner och Ritchie (1995) and Cooper och Gilbert (2008). The data was collected using quantitative online surveys and the surveys were distributed on Facebook. The survey consisted of 17 questions and a total of 104 people participated. The results were presented using the program SPSS from which figures and tables were used to present the results. From the presentation and the discussion of the results it appears that the main motivation factors for visiting a dark tourism site is the urge to learn more about the country’s culture and history as well as curiosity. The participants developed different emotions while visiting dark tourism sites but the majority said that respect, humbleness, gratitude and sorrow were the among the main emotions.