Ison Omenan palvelutorin merkitys osana kauppakeskusta
Diep, Jenni (2017)
Diep, Jenni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Espoon kaupungin palvelutori. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää yrittäjien näkemys Ison Omenan palvelutorista sekä mitä mieltä he ovat kaupallisten ja julkisten palveluiden sijoittumisesta samaan paikkaan. Ison Omenan palvelutori avattiin syksyllä 2016. Palvelutori on uusi palvelujen palvelukonsepti, jonka tarkoituksena on helpottaa kunnan asukkaiden päivittäisiä asiointeja. Ison Omenan palvelutori sisältää laajasti julkisia palveluita niin nuorille kuin iäkkäämmille. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mielikuvat ja luoda kehitysideoita, jos on tarvetta parantaa.
Teoriaosuudessa käydään läpi kauppakeskuskonseptia, julkisen palvelun roolia kauppakeskuksessa sekä tarkemmin palvelutoria. Lisäksi katsastellaan Isoa Omenaa ja Cityconia, joiden sisällä palvelutori toimii. Työn empiirisessä osuudessa puolestaan käydään läpi itse tutkimus kokonaisuudessaan. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Tutkimustuloksista selvisi, että yrittäjien näkemys palvelutorista on positiivinen. Heidän mielestään kaupallisen ja julkisen palvelun sijoittaminen samaan kauppakeskukseen on loistava idea, mutta se että toimiiko se käytännössä tulee olemaan eri asia. Tutkimus tehtiin hieman aikaisin, jonka vuoksi oli vaikea sanoa myynnillisesti vaikuttiko palvelutori suuresti yritysten toimintaan. Tulosten perusteella saatiin kuitenkin erilaisia parannusehdotuksia niin käytäntöön kuin yhteistyöhön.
Teoriaosuudessa käydään läpi kauppakeskuskonseptia, julkisen palvelun roolia kauppakeskuksessa sekä tarkemmin palvelutoria. Lisäksi katsastellaan Isoa Omenaa ja Cityconia, joiden sisällä palvelutori toimii. Työn empiirisessä osuudessa puolestaan käydään läpi itse tutkimus kokonaisuudessaan. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Tutkimustuloksista selvisi, että yrittäjien näkemys palvelutorista on positiivinen. Heidän mielestään kaupallisen ja julkisen palvelun sijoittaminen samaan kauppakeskukseen on loistava idea, mutta se että toimiiko se käytännössä tulee olemaan eri asia. Tutkimus tehtiin hieman aikaisin, jonka vuoksi oli vaikea sanoa myynnillisesti vaikuttiko palvelutori suuresti yritysten toimintaan. Tulosten perusteella saatiin kuitenkin erilaisia parannusehdotuksia niin käytäntöön kuin yhteistyöhön.