Lähiesimiestyön kehittäminen työtyytyväisyyden lisäämiseksi
Hirvelä, Marianne (2017)
Hirvelä, Marianne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa lähiesimiestyöskentelyn ongelmakohdat ja parhaat käytännöt Talokeskuksella sekä esittää lähiesimiehille keinoja parantaa heidän esimiestyöskentelyään. Tutkimuksen toimeksiantaja on Talokeskus Yhtiöt Oy.
Tutkimuksen taustana ja Talokeskuksen lähiesimiestyön nykytilanteen mittarina toimii vuonna 2016 toteutetun Great Place to Work -tutkimuksen tulokset. Uusien lähiesimiesten johtajataidoista on ollut epäselvyyttä ja heidän taitotasot ovat erilaisia. On ollut epävarmuutta siitä, ovatko kaikki osanneet omaksua uuden asemansa sekä keskittyvätkö he oikeisiin asioihin lähiesimiestyön kannalta.
Tutkimuksessa käsitellään teoriaa lähiesimiehestä, lähiesimiehen ominaisuuksista ja lähiesimiestyöstä. Talokeskuksella lähiesimiehiä ovat yksikön päälliköt ja tiiminvetäjät. Toinen teoriaosuus käsittelee työtyytyväisyyttä ja siihen valittiin teemat työn kannustavuus, työn hallinta ja työtyytyväisyyden lisääminen lähiesimiestyön avulla.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräämisessä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavana oli 10 lähiesimiestä eri puolilta organisaatiota. Haastattelun tavoitteena oli selvittää lähiesimiesten osaamistaso ja kokemukset lähiesimiestyöskentelystä.
Tutkimustulokset on esitetty teemojen mukaan, jotka ovat viestintä, päätösten teko, palautteen anto, käytännön lähiesimiestyö ja lähiesimiehenä kehittyminen. Tutkimustuloksissa nousi esiin toimivia asioita, joita osa lähiesimiehistä toteuttaa. Niitä ovat joka aamuiset daily -palaverit tiimin kesken, kuukausittain toteutettava one-to-one -keskustelukäytäntö lähiesimiehen ja työntekijän välillä, työntekijöiden ottaminen mukaan päätösten tekoon tiimin kympit -ryhmäkäytännöllä ja avoimempi palautekulttuuri yhteisen palautesopimuksen avulla. Tuloksista voitiin kehitettäviksi asioiksi tunnistaa sähköpostiviestittelyn vähentäminen tiimin kesken, lähiesimiesten mukaan ottaminen yrityksen esimiesviestintään, mikrojohtamisen vähentäminen, lähiesimiehen johtamistyökalut, työnkuvien määrittelyt ja koulutukset lähiesimiehille.
Tutkimustulosten teemojen pohjalta on muodostettu johtopäätökset ja kehitysehdotukset, joita on perusteltu tietoperustan avulla. Kehitysehdotuksissa kerrotaan konkreettisia toimenpiteitä ja muutoksia lähiesimiestyön kehittämiseksi. Niiden avulla yrityksen lähiesimiehet voivat omalta osaltaan parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä.
Tutkimuksen taustana ja Talokeskuksen lähiesimiestyön nykytilanteen mittarina toimii vuonna 2016 toteutetun Great Place to Work -tutkimuksen tulokset. Uusien lähiesimiesten johtajataidoista on ollut epäselvyyttä ja heidän taitotasot ovat erilaisia. On ollut epävarmuutta siitä, ovatko kaikki osanneet omaksua uuden asemansa sekä keskittyvätkö he oikeisiin asioihin lähiesimiestyön kannalta.
Tutkimuksessa käsitellään teoriaa lähiesimiehestä, lähiesimiehen ominaisuuksista ja lähiesimiestyöstä. Talokeskuksella lähiesimiehiä ovat yksikön päälliköt ja tiiminvetäjät. Toinen teoriaosuus käsittelee työtyytyväisyyttä ja siihen valittiin teemat työn kannustavuus, työn hallinta ja työtyytyväisyyden lisääminen lähiesimiestyön avulla.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2017 laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräämisessä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavana oli 10 lähiesimiestä eri puolilta organisaatiota. Haastattelun tavoitteena oli selvittää lähiesimiesten osaamistaso ja kokemukset lähiesimiestyöskentelystä.
Tutkimustulokset on esitetty teemojen mukaan, jotka ovat viestintä, päätösten teko, palautteen anto, käytännön lähiesimiestyö ja lähiesimiehenä kehittyminen. Tutkimustuloksissa nousi esiin toimivia asioita, joita osa lähiesimiehistä toteuttaa. Niitä ovat joka aamuiset daily -palaverit tiimin kesken, kuukausittain toteutettava one-to-one -keskustelukäytäntö lähiesimiehen ja työntekijän välillä, työntekijöiden ottaminen mukaan päätösten tekoon tiimin kympit -ryhmäkäytännöllä ja avoimempi palautekulttuuri yhteisen palautesopimuksen avulla. Tuloksista voitiin kehitettäviksi asioiksi tunnistaa sähköpostiviestittelyn vähentäminen tiimin kesken, lähiesimiesten mukaan ottaminen yrityksen esimiesviestintään, mikrojohtamisen vähentäminen, lähiesimiehen johtamistyökalut, työnkuvien määrittelyt ja koulutukset lähiesimiehille.
Tutkimustulosten teemojen pohjalta on muodostettu johtopäätökset ja kehitysehdotukset, joita on perusteltu tietoperustan avulla. Kehitysehdotuksissa kerrotaan konkreettisia toimenpiteitä ja muutoksia lähiesimiestyön kehittämiseksi. Niiden avulla yrityksen lähiesimiehet voivat omalta osaltaan parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä.