Konsumentprofilering inom direktförsäljning av ekologiskt nötkött
Aminoff, Jessica (2017)
Aminoff, Jessica
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285718
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii luomunaudanlihan kuluttajia ja heidän asenteita luomulihaa sekä suoramyyntiä kohtaan ja heidän motiiveja sekä arvoja koskien luomutuotteita. Puhdas ruoka ja eläinten hyvinvointi on tämän päivän medioissa usein esillä ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luomunaudanlihansuoramyynnin asiakkaiden profiileja, ts. missä he asuvat ja minkälaisia henkilöitä he ovat. Yksi tärkeistä tutkimuksen kohteista on selvittää mitkä ovat asiakkaiden tärkeimmät motiivit luomunaudanlihanostoksissa.
Tutkimuksen kohteena ovat Raaseporin alueella sijaitsevan neljän luomunaudanlihantuottajan asiakkaita. Kohderyhmä on erityinen koska on voitava tietää, että asiakkaat pystyvät vertaamaan luomulihan ja tehotuotetun lihan välillä. Tutkimusmenetelmänä käytetään Internetin kautta lähetettävää sähköistä kyselytutkimusta.
Tutkimuksen tulos osoittaa, että vaikka tilat sijaitsevat Raaseporissa on suurin asiakasryhmä kuitenkin pääkaupunkiseudulla ja ikähaitarissa 31-55 vuotta. Suurimmat motiivit luomunaudanlihan ostamiseen suoraan tuottajalta ovat tuotteiden alkuperän tunteminen, välikäsien väheneminen, suora yhteys tuottajaan, eläinten hyvinvointi sekä ehkä tärkeimpänä: luomunaudanlihan katsotaan olevan laadukkaampaa kuin tehotuotettu liha. Sekä asiakasprofiilin että asiakkaiden arvot ovat seikkoja joita voidaan hyödyntää kohdemarkkinoinnissa kuluttajaryhmän kasvattamiseksi.
Tutkimuksen kohteena ovat Raaseporin alueella sijaitsevan neljän luomunaudanlihantuottajan asiakkaita. Kohderyhmä on erityinen koska on voitava tietää, että asiakkaat pystyvät vertaamaan luomulihan ja tehotuotetun lihan välillä. Tutkimusmenetelmänä käytetään Internetin kautta lähetettävää sähköistä kyselytutkimusta.
Tutkimuksen tulos osoittaa, että vaikka tilat sijaitsevat Raaseporissa on suurin asiakasryhmä kuitenkin pääkaupunkiseudulla ja ikähaitarissa 31-55 vuotta. Suurimmat motiivit luomunaudanlihan ostamiseen suoraan tuottajalta ovat tuotteiden alkuperän tunteminen, välikäsien väheneminen, suora yhteys tuottajaan, eläinten hyvinvointi sekä ehkä tärkeimpänä: luomunaudanlihan katsotaan olevan laadukkaampaa kuin tehotuotettu liha. Sekä asiakasprofiilin että asiakkaiden arvot ovat seikkoja joita voidaan hyödyntää kohdemarkkinoinnissa kuluttajaryhmän kasvattamiseksi.