Intranetin käyttäjätyytyväisyys vuosina 2015 ja 2016 : Case: Kansaneläkelaitos
Shchurova, Svetlana (2017)
Shchurova, Svetlana
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704104496
Tiivistelmä
Intranetin merkitys on kasvanut suureksi osaksi yritysten ja organisaatioiden jokapäiväistä elämää ja vuorovaikutusta. Suurin osa suomalaisten yritysten intranetalustoista on toteutettu SharePointin eli Microsoftin kehittämän ohjelmistokokonaisuuden avulla. Tämän opinnäytetyön keskeisin tarkoitus on selvittää SharePointin pohjalle rakennetun intranetin eli Sinetin käyttäjätyytyväisyyttä. Opinnäytetyön tutkimusosio pohjautuu viitekehykseen, jonka muodostaa tietoperusta SharePointista, työtiloista ja viestinnällisestä intranetistä.
Opinnäytetytön tutkimuksen toimeksiantajana toimii Kansaneläkelaitos (Kela), joka on eduskunnan valvonnan alaisena toimiva itsenäinen sosiaaliturvalaitos, jolla on oma hallinto ja talous (Kela 2016a). Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia käyttäjätyytyväisyyttä liittyen Kelan intranetin käyttöön vuosina 2015 ja 2016. Vuonna 2015 Kelan intranet nimeltään Sinetti on siirretty SharePoint 2010 versiosta SharePoint 2013 versioon. SharePoint 2013 käyttöönoton myötä syntyi tarve mitata käyttäjien yleistyytyväisyyttä uuteen intranet-versioon ja sen toimintaan erityisesti käyttöönottovuonna ja vuoden käytön jälkeen. Täten toteutettiin yhteensä kaksi kyselyä vuosina 2015 ja 2016. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä kyselytutkimuksena laatimalla kyselylomake. Tässä opinnäytetyössä verrataan keskenään kahden vuoden kyselyvastauksia ja selvitetään intranetin käyttäjien tyytyväisyyttä Sinettiin ja sen toimintaan. Kyselytutkimuksen avulla saadut tulokset tulevat toimimaan Kelan intranetin kehittämisessä, ohjeiden ja palvelunlaadun parantamisessa ja jatkokehitystyössä.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että suurin osa vastaajista on tyytyväisiä Kelan intranetiin molempina vastausvuosina. Lisäksi tuloksista selviää, että käyttäjät ovat ottaneet vuoden aikana enemmän Sinetin toiminnallisuuksia käyttöön. Parannusta kaivattiin intranetin hakutoimintoon, jota on syytä ottaa jatkokehityskohteeksi. On tärkeää jatkaa käyttäjätyytyväisyyden seurantaa, jotta intranet on mahdollisimman hyödyllinen, tehokaskäyttöinen ja työntekijöiden tarpeita vastaava.
Opinnäytetytön tutkimuksen toimeksiantajana toimii Kansaneläkelaitos (Kela), joka on eduskunnan valvonnan alaisena toimiva itsenäinen sosiaaliturvalaitos, jolla on oma hallinto ja talous (Kela 2016a). Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia käyttäjätyytyväisyyttä liittyen Kelan intranetin käyttöön vuosina 2015 ja 2016. Vuonna 2015 Kelan intranet nimeltään Sinetti on siirretty SharePoint 2010 versiosta SharePoint 2013 versioon. SharePoint 2013 käyttöönoton myötä syntyi tarve mitata käyttäjien yleistyytyväisyyttä uuteen intranet-versioon ja sen toimintaan erityisesti käyttöönottovuonna ja vuoden käytön jälkeen. Täten toteutettiin yhteensä kaksi kyselyä vuosina 2015 ja 2016. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä kyselytutkimuksena laatimalla kyselylomake. Tässä opinnäytetyössä verrataan keskenään kahden vuoden kyselyvastauksia ja selvitetään intranetin käyttäjien tyytyväisyyttä Sinettiin ja sen toimintaan. Kyselytutkimuksen avulla saadut tulokset tulevat toimimaan Kelan intranetin kehittämisessä, ohjeiden ja palvelunlaadun parantamisessa ja jatkokehitystyössä.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että suurin osa vastaajista on tyytyväisiä Kelan intranetiin molempina vastausvuosina. Lisäksi tuloksista selviää, että käyttäjät ovat ottaneet vuoden aikana enemmän Sinetin toiminnallisuuksia käyttöön. Parannusta kaivattiin intranetin hakutoimintoon, jota on syytä ottaa jatkokehityskohteeksi. On tärkeää jatkaa käyttäjätyytyväisyyden seurantaa, jotta intranet on mahdollisimman hyödyllinen, tehokaskäyttöinen ja työntekijöiden tarpeita vastaava.