Tukiviittomat käyttöön lapsen hyödyksi Porin varhaiskasvatuksessa
Leppäniemi, Hely (2017)
Leppäniemi, Hely
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704074424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tukiviittomien käytön tehostaminen Porin varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää Porin varhaiskasvatuksessa toimivien lasten henkilökohtaisten- sekä ryhmäavustajien tarvetta ja motivaatiota tehostaa tukiviittomien käyttöä sitä tarvitsevien lasten kanssa toimiessaan. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Porin varhaiskasvatuksessa toimivien varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien kanssa.
Tukiviittomien käytön hallitsemiseksi tarvitaan niiden jatkuvaa kertausta ja aktiivista käyttöönottoa. Epäsäännöllinen ja vähäinen tukiviittomien käyttö näkyy viittomamerkkien unohtamisena sekä rutiininomaisen käyttöönoton vaikeutena. Tähän ongelmaan pyrittiin saamaan muutos järjestetyllä tukiviittomakoulutuksella sekä varhaiskasvatuksen käyttöön valmistetulla tukiviittomamateriaalilla. Tukiviittomien käyttöä harjoittelevalle lapselle on tärkeää, että hän voi toimia oppimisympäristössä, jossa mahdollisimman moni osaa käyttää lapsen kommunikointimenetelmää.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimus eteni syklisesti tukiviittomien käytön haasteiden määrittelystä toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Aineiston keruussa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten kyselyitä, havainnointia sekä keskustelua. Tulosten mukaan Porin varhaiskasvatuksessa toimivat avustajat kokivat tukiviittomien säännöllisen kertauksen ja harjoittelun olevan tärkeää taidon ylläpidolle.
Tukiviittomien käytön hallitsemiseksi tarvitaan niiden jatkuvaa kertausta ja aktiivista käyttöönottoa. Epäsäännöllinen ja vähäinen tukiviittomien käyttö näkyy viittomamerkkien unohtamisena sekä rutiininomaisen käyttöönoton vaikeutena. Tähän ongelmaan pyrittiin saamaan muutos järjestetyllä tukiviittomakoulutuksella sekä varhaiskasvatuksen käyttöön valmistetulla tukiviittomamateriaalilla. Tukiviittomien käyttöä harjoittelevalle lapselle on tärkeää, että hän voi toimia oppimisympäristössä, jossa mahdollisimman moni osaa käyttää lapsen kommunikointimenetelmää.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimus eteni syklisesti tukiviittomien käytön haasteiden määrittelystä toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Aineiston keruussa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, kuten kyselyitä, havainnointia sekä keskustelua. Tulosten mukaan Porin varhaiskasvatuksessa toimivat avustajat kokivat tukiviittomien säännöllisen kertauksen ja harjoittelun olevan tärkeää taidon ylläpidolle.