Esineiden internetin tuoma lisäarvo asiakkaalle
Hirvonen, Simo-Samuli (2017)
Hirvonen, Simo-Samuli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703303936
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kirjallisuuden avulla esineiden internetin ja big datan hyötyjä ja mahdollisia uhkia liiketoiminnalle sekä kuluttajan että myyjän näkökulmasta. Työ on tehty vuosien 2016 – 2017 vaihteessa kirjallisuuskatsauksena.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä pohdintaosiosta. Teoreettinen viitekehys rakentuu esineiden internetin, big datan, tietoturvan ja arvon teorioiden tarkasteluun. Teorian muodostaa pohjan osiolle, jossa arvioidaan esineiden internetin sekä big datan luomia mahdollisuuksia niin kuluttajille kuin myyjille. Pohdintaosiossa on käytetty vertailuun erilaisia teorian viitekehykseen liittyviä tutkimuksia.
Teoreettiset analyysit osoittivat, että esineiden internetin luomat mahdollisuudet ovat yhteiskunnalle suuret. Esineiden internet ja big datan käyttö tulee kuitenkin ottaa käyttöön järjes-telmällisesti ja varmistuen siitä, että tietoturvakysymykset ja muut mahdolliset ongelmat on mietitty läpi huolellisesti.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä pohdintaosiosta. Teoreettinen viitekehys rakentuu esineiden internetin, big datan, tietoturvan ja arvon teorioiden tarkasteluun. Teorian muodostaa pohjan osiolle, jossa arvioidaan esineiden internetin sekä big datan luomia mahdollisuuksia niin kuluttajille kuin myyjille. Pohdintaosiossa on käytetty vertailuun erilaisia teorian viitekehykseen liittyviä tutkimuksia.
Teoreettiset analyysit osoittivat, että esineiden internetin luomat mahdollisuudet ovat yhteiskunnalle suuret. Esineiden internet ja big datan käyttö tulee kuitenkin ottaa käyttöön järjes-telmällisesti ja varmistuen siitä, että tietoturvakysymykset ja muut mahdolliset ongelmat on mietitty läpi huolellisesti.